سؤال 1825.
کسی که با هدف معصیت به مسافرت کمتر از ده روز میرود، در خصوص نماز و روزه، چه
وظیفهای دارد؟
نماز او
تمام است و باید روزه هم بگیرد.
سؤال 1826. در سفر معصيت که نماز تمام است و شخص روزه را ميگيرد، آيا
پس از مراجعت نياز به اعادۀ نماز يا روزه هست يا همان کفايت ميکند؟
کفايت ميکند.
سؤال 1827. شخصي براي انجام کار مباح يا کسب درآمد سفر ميکند، ولي
محلّ زندگي او در سفر، غصبي است. آيا نماز و روزۀ او تمام است؟
اگر ده
روز نميماند، بايد شکسته بخواند و روزه را افطار کند.
سؤال 1828. اگر کسی برای شرکت در مجلسی که ذاتاً حرام نیست
به مسافرت برود (مثلاً مجلس عقد) ولی
بداند که در آن مجلس فعل حرام انجام میشود(مثلاً موسیقی حرام) واو نیز نه قدرت جلوگیری دارد و نه میتواند
مجلس را ترک کند، در اینصورت سفر او سفر حرام محسوب میشود و نماز او تمام است و
روزههای خود را باید بگیرد یا خیر؟
سفر او
سفر حرام نیست، گرچه بتواند جلوگیری کند، ولی شرکت در آن مجلس حرام است، مگر مجبور
باشد.
سؤال 1829. فردي به مسافرتی میرود که حرام نیست، ولی در سفر از لوازم
حرام بهره میگیرد؛ مثلاً با وسیلۀ نقلیۀ دولتی و بدون اجازۀ مسئول میرود یا
با پول غصبی و حرام سفر میکند، در این صورت، آيا سفر او حکم سفر معصیت دارد و
باید نماز خود را تمام بخواند و روزهاش را بگیرد یا خیر؟
حکم سفر
معصیت را ندارد.
سؤال 1830.
کسی که به قصد شکار غیر از ماهیگیری به سفر کمتر از ده روز برود، حکم نماز وروزههایش
چيست؟
اگر شکار
او صرفاً براي لهو و خوشگذراني باشد، کار او حرام است، ولی نماز او شکسته است و
روزه را باید افطار کند.
سؤال 1831. کسی که به قصد ماهیگیری سفر میکند، تکلیف نماز و روزۀ او
در حالات زیر چیست:
الف) ماهیگیری
شغل او باشد.
ب) ماهیگیری
شغل او نباشد، ولی قصد دارد با فروش ماهیها درآمد کسب کند.
ج) برای
اینکه خود و اطرافیان ماهی بخورند، میخواهد ماهی بگیرد.
د) قصد او
صرفاً فقط تفریح باشد و از ماهیگیری لذّت ببرد.
در مورد آخر کار حرام است، ولی در همۀ موارد اگر مسافرت او
به اندازۀ چهار فرسخ به بالا است، باید نماز را شکسته بخواند و روزه را افطار
کند.