سؤال 591. موقع مسح، پارچۀ پاکي
که روي زخم يا دمل گذاشته ميشود، آيا بايد همۀ پارچه مرطوب شود يا صرف دست کشيدن
روي آن کفايت ميکند؟ خواه پارچه خيس و مرطوب شود يا فقط قسمتي از آن مرطوب گردد.
کشیدن دست
مرطوب بر آن، کفایت میکند.
سؤال 592. اگر جبيره، جايي
بيشتر از زخم را شامل شود، آيا بايد فقط به اندازۀ محلّ زخم جبيره را استفاده کند
و کنار زخم را با دست بکشد يا کلِّ محلّي که جبيره قرار دارد کشيدن دست روي پارچه
لازم است؟
دست کشيدن
روی مواضع وضو لازم است.
سؤال 593. اگر انسان با وضوي
جبيرهاي نماز بخواند و پس از ساعتي عذر او برطرف شود، آيا ميتواند به همان وضو
اکتفا کند يا بايد دوباره وضو بگيرد؟
نمیتواند
به همان وضو اکتفا کند.
سؤال 594. کسي که يکي از دستهايش
را گچ گرفته است، آيا ميتواند با دست تر روي گچ بکشد و آن را جبيره به حساب آورد
يا بايد حتماً پارچهاي روي آن قرار دهد؟
دست کشيدن
روي همان گچ کفایت میکند.
سؤال 595. شخصي دستش شکسته و آن
را گچ گرفته است. اگر گچ تا نزديک انگشتان ادامه داشته باشد و قسمتهايي از زير گچ
پيدا باشد، براي وضو آيا بايد زير گچ را که پيداست نيز دست بکشد يا همان روي گچ
کفايت ميکند؟
آنچه پیدا
است باید بشوید و جبیره کفایت نمیکند.
سؤال 596. آيا استفاده از پارچۀ
ابريشمي به عنوان جبيره، جايز است؟
جایز است.
سؤال 597. کف دست شخصي تا مچ
جبيره است، براي مسح آيا بايد با همان جبيره مسح بکشد يا با قسمت بالاتر دست، مسح
نمايد؟
با همان
جبیره مسح کند.
سؤال 598.
اگر روى پا نجس باشد و نتواند براى مسح آن را آب بكشد، وظيفه چيست؟
چیز پاکی
روی آن بگذارد و مسح کند و تیمّم هم بکند.
سؤال 599. اگر بيمار به جهت خوف
از ضرر، وضوى جبيرهاى بگيرد و پس از نماز معلوم شود خوف او بىمورد بوده است،
تكليف او چيست؟
نماز او صحیح است، ولی برای نماز بعدی باید وضو بگیرد.