جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    پيام معظم له به همايش شعرا و مداحان

    بسم‌الله‌الرحمن الرحيم

    «و من يعظم شعائرالله فإنها من تقوي القلوب»

    برگزاري همايش شعراء و مداحان اهل بيت عصمت و طهارت صلوات الله عليهم اجمعين در آستانه‌ي عيد سعيد ميلاد خجسته‌ي امير مؤمنان و مولاي متقيان حضرت امام علي‌بن ابي‌طالب (عليه‌ آلاف‌التحية و الثناء)، فرصت مغتنمي براي تبيين جايگاه خطير شما خادمان خاندان عصمت و نيز تذكر آسيب‌شناسي اين جايگاه شايسته است. بدون ترديد شاعري و مداحي، از منزلتي والا برخوردار است به شرط آنكه به آن به شكل يك شغل و پيشه نگريسته نشود بلكه از آنها به عنوان جايگاهي براي نشر و ترويج و تعميق معارف ديني و ارزش‌هاي مقدس اسلامي، بهره برداري گردد. شاعران و مداحان اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام)، جزء پيام آوران قافله‌ي امامت و ولايت و از پيشروان نشر فضائل رسول خدا (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) و خاندان مطهر آن حضرت‌اند و در استفاده‌ي شايسته‌ از عواطف عاليه‌ي اهل ايمان به منظور تعميق و اعتلاء محبت به آل رسو‌الله نقشي برجسته و بي‌بديل دارند. همچنين بايد گفت سهم اين گروه از خادمان خاندان نبوي در كنار شعراء بزرگوار و فهيم در صحنه‌هاي مبارزه عليه ظلم و بي‌عدالتي و دين‌گريزي و فرهنگ ستيزي و شعله‌ور كردن آتش شور ايماني مؤمنان در جهاد عليه كفر و شرك در طول تاريخ پر شكوه اسلام، سهمي بزرگ و شايسته‌ي تحسين است.

    در جريان نهضت شكوهمند اسلامي به رهبري امام راحل عظيم‌الشأن (قدس سره‌ الشريف) و در مسير مبارزات ملت مجاهد ايران عليه نظام ستم‌شاهي، اين نقش خطير از سوي شعراء و مداحان به خوبي ابراز و ايفاء گرديد و در تاريخ ادبيات مبارزه‌ي امت اسلامي با نظام طاغوت،اشعار شور انگيز و شعارهاي برآمده از شعور كه حاوي مفاهيم عميق ديني و انقلابي است، در جايگاهي برجسته و بلند  ثبت گرديده است. اقبال امروز مردم و بالأخص نسل عزيز و در حال تكامل جوان به مجالس اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) را نيز در قالب همين منزلت خطير بايد تحليل و تعريف كرد. بنابر اين مداحان و شاعران نبوي و علوي و فاطمي و حسيني(عليهم‌‌السلام)، بايد قدر و منزلت خويش را هرچه بهتر و بيشتر بشناسند و هم‌ چنين به آسيب‌ها و آفت‌هاي احتمالي اين منصب نيز توجه جدي مبذول نمايند.

    اينجانب در اين فرصت كوتاه، لازم مي‌دانم، نكات مهمي را به شما عزيزان عرضه دارم:

    1)  وظيفه‌ي بسيار مهم مداحان همانند ديگر خادمان آل رسول(ص)، تبليغ و تبيين حقائق ناب اسلامي و فضائل والاي ائمه‌ي اطهار (عليهم‌السلام) است. از اين جهت ارتباط شما عزيزان با علماء دين و روحانيون آگاه به معارف والاي ديني، شرط اجتناب ناپذير اين منصب خطير است و احساس بي‌نيازي و استغناء از روحانيت، براي شما، يك خطر بزرگ و يك انحراف قطعي است، چنانكه براي ساير اقشار جامعه‌ي اسلامي نيز چنين است. حوزه‌هاي علميه و علماء آگاه و بيدار در طول تاريخ اسلام و تشيع، پناهگاه علمي و عملي رسول خدا(ص) و ائمه‌ي هدي(عليهم‌السلام)بوده‌اند و نقش آنان در هدايت و رهبري و دستگيري از اقشار گوناگون امت اسلامي در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي، نقشي در صدر و برجسته و بي‌بديل بوده و هست. بنابر اين شما عزيزان نبايد تصور كنيد كه با مطالعه و مرور چند كتاب و جزوه، راه پرفراز و نشيب علمي و اجتماعي را طي كرده‌ايد و از بهره‌گيري و استفاده و استفاضه از حقائق عميق و معارف پيچيده از زبان متخصصان علوم اسلامي و ديني، مستغني شده‌ايد.

    2)  در همين راستا، مداحان عزيز بايد به محتواي مطالبي كه براي مردم و جوانان عزيز بيان مي‌كنند، با ديده‌ي دقت بنگرند و توجه داشته باشند كه بيان مطالب سست و مفاهيم كم‌ارزش و يا بي ارزش بالأخص در تبيين فضائل آل‌الله (عليهم‌السلام) و در ذكر مصيبت‌ها و نوحه‌ها و مرثيه‌ها و امثال آن، علاوه بر آنكه سطح والاي معارف اسلامي را در ذهن مخاطبان بالأخص نسل فهيم جوان تنزل داده و پايين مي‌آورد، موجب بدبيني‌هاي احتمالي و شكل گيري مطالب كاملاً غيرصحيح در فكر و ضمير آنان مي‌شود و بي هيچ ترديدي، اين يك گناه بزرگ و نابخشودني است. معارف عاليه‌ي اسلام و فضايل وجودات مبارك خاندان رسول الله(ص) به قدري با عظمت و عميق و دقيق است كه تبيين درست آن موجب بيشترين و بالاترين گرايش‌هاي فردي و اجتماعي است. در كلام مبارك حضرت ثامن‌الحجج(عليهم‌السلام) تصريح شده است كه : ان الناس لو علموا محاسن كلامنالاتبعونا اگر مردم زيبائي‌هاي سخنان عترت(ع) كه مشتمل بر معارف دين و فضائل رهبران ديني است را بدانند، قطعاً از ما اهل بيت، پيروي مي‌كنند. جاذبه‌ي معارف ايماني اسلام و سخنان نوراني ائمه‌ي اطهار (عليهم‌السلام) و هم چنين جاذبه‌ي شخصيت و منزلت و فضائل آن بزرگان به قدري گسترده و وسيع است كه نه تنها هيچ نيازي به استفاده از مطالب سست و دون پايه نيست، بلكه اين حركت، هميشه موجب خسارت‌هاي فراواني بوده است. بنابر اين بايد توجه جدي داشته باشيد كه اولاً جز معارف ديني و فضائل اخلاقي و ارشادات معنوي و تبيين منزلت و شخصيت والاي آل الله، به مطالب بي‌پايه‌ي ديگر التفات نكنيد و ثانياً در استفاده از اشعار به آن دسته از شعرهاي سست و بي‌ارزش كه در بسياري از موارد موجب وهن و خداي ناكرده موجب تمسخر است، متمسك نشويد. بحمدالله تاريخ شعر فارسي، پر از گوهرهاي معنوي در بيان معارف عميق ديني و فضائل ائمه‌ي هدي(ع) است و جاي تأسف بسيار است كه با وجود اين دُرهاي گران‌بها، امروزه دربسياري از مجالس ديني و مذهبي از اشعاري بي‌مايه و بي‌پايه و سست و موهن استفاده مي‌شود. اين، هم جفاي به دين و اهل بيت(ع) رسول خدا(ص) است، هم جفاي به شعر فارسي و شاعران قدرتمند با ايمان كهن و معاصر و هم جفاي به مخاطبان و مؤمنان شيفته و تشنه‌ي معارف و فضائل.

    3)  در عرصه‌ي آسيب‌شناسي مداحي، يكي از مهم‌ترين مسائل، بحث پرهيز جدي از افراط و تفريط و نيز پرهيز از غلو است. امير مؤمنان امام علي(عليه‌السلام) در خطبه‌اي بسيار مهم در خصوص خوارج، به اين نكته اشاره مي‌فرمايند: «و يستهلك في صنفان: محب مفرط يذهب به الحب الي غير الحق و مبغض مفرط يذهب به البغض الي غير الحق، و خير الناس في حالاً النمط الاوسطه فألزموه و الزموا السواء الاعظم فإن يدالله مع الجماعه و اياكم والفرقه». دو گروه نسبت به من هلاك مي‌گردند: اول: دوستي كه افراط مي‌كند و به غير حق كشيده مي‌شود و دوم: دشمني كه در كينه‌توزي با من زياده‌روي مي‌كند و به راه باطل مي‌رود. بهترين مردم نسبت به من گروه ميانه‌رو هستند و شما از آن‌ها جدا نشويد و همواره با بزرگترين جماعت‌ها باشيد كه دست خدا با جماعت است و از پراكندگي بپرهيزيد. اين كلام مبارك حق مطلب را اداء كرده است و شما عزيزان نيز در زمره‌ي مهمترين مخاطبان اين بيان والا هستيد. در تبييين فضائل والاي آل‌الله به هيچ وجه نبايد از مطالب غلو آميز و افراط گونه استفاده شود كه اين، علاوه بر حرمت شرعي، موجب بدفهمي و بدبيني مخاطبان بالأخص نسل جوان خواهد بود. فضائل گسترده‌ي ائمه‌ي هدي را در قرآن كريم و كلمات خود آن بزرگواران و در زيارات با عظمتي همانند زايارات جامعه بالأخص زيارت جامعه‌ي كبيره و زيارت عاشورا و زيارت وارث و زيارات مخصوصه‌ي اهل بيت عصمت عليهم‌السلام بجوئيد و آب را از سرچشمه‌هاي آن برداشت كنيد و بدانيد غير از آن موجب ضلالت و گمراهي براي خود شما و براي مخاطبان شماست. به تعبير زيباي امير بيان و امام متقيان علي(عليه‌السلام)«و انا لامراء الكلام و فينا تنشبت عروقه و علينا تهدلت غصونه»، اهل بيت رسول خدا (ص) اميران و سروران سخن هستند و درخت تناور سخن در آن وجودات مباركه ريشه دوانيده است و شاخه‌هاي پر برگ و بار آن بر آن بزرگواران سايه افكنده است. بنابر اين خادمان عرصه‌ي سخن بايد از زير اين درخت پرسايه و پرمايه، بر كنار نروند تا تأثير گذاري آنان بر ذهن و ضمير و شور و شعور مخاطبان بالأخص نسل عزيز و آگاه جوان هرچه بيشتر افزايش يابد.

    4)  مداحان عزيز و متصديان هيأت‌هاي مذهبي و مجالس ديني بايد توجه جدي داشته باشند كه هرگونه امري كه مخالف شئونات والاي خاندان نبوي باشد، بروز و ابراز آن از محرمات مسلم شرعيه است و از اين جهت در اين گونه مجالس بيش از همه چيز بايد به رعايت اين جهات عاليه و اين شئونات محترم التفات كرد. در سال‌هاي اخير در مجالس سوگواري‌ها و در مجالس جشن‌هاي مذهبي، حركات نامأنوس و نامتناسب، هم در عزاداري و هم در ابراز شادي و سرور، پديد آمده است كه يقيناً موجب رضايت اهل بيت عصمت و طهارت(ع) نيست. جريان قمه‌زني و استفاده از ابزارآلات غير مأنوس در عزاداري‌ها كه دست كم در شرائط حاضر كشور ما از سوي مراجع تقليد و مقام معظم رهبري نفي گرديده است و هم‌چنين دست‌زدن‌هاي بي‌مورد و حركت‌هاي نامتناسب در مجالس جشن‌هاي مذهبي از اين قبيل است و بدون ترديد اگر از جهات فقهي هم در اين‌گونه مسائل ترديدي وجود داشته باشد، از جهت رعايت شئون مجالسي كه مربوط به ائمه‌ي هدي عليهم‌السلام است و نيز رعايت مسائل عاليه‌ي اسلام و شيعه كه وجودات مقدس ائمه‌ي اطهار(ع) فداي اين مسائل والا شده است، انجام اينگونه امور موجب خدشه‌ي جدي است و مداحان عزيز به عنوان عناصر اصلي و تعيين كننده‌ي اين‌گونه مجالس بايد به اين جهات توجه و التفات عميق مبذول نمايند.

    از خداوند تعالي در سايه‌ي توجهات حضرت بقية الله الاعظم(ارواحنا و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء) با تضرع  و ابتهال مسألت مي‌كنيم كه همه‌ي ما را از محبان خالص و متمسكان به حبل ولايت امير المؤمنين و خاندان آن حضرت قرار دهد و به ما توفيق زندگي و مرگ در راه آنان را عنايت فرمايد. اللهم احينا حيوة محمد و آل محمد و امتنا ممات محمد و آل محمد و ارزقنا في الدنيا زيارة محمد و آل محمد و في الاخرة شفاعة محمد و آل محمد و صلي علي محمد و آل محمد و عجل فرج محمد و آل محمد و العن اعداء محمد و آل محمد بحق محمد و آل محمد صلواتك و سلامك عليهم اجمعين.

    از همه‌ي شما خادمان راستين آل الله و از متصديان و بر گزار كنندگان اين همايش و از سازمان تبليغات اسلامي استان اصفهان و رياست فاضل و محترم اين سازمان حجة الاسلام والمسلمين آقاي بهشتي نژاد دامت تأئيداته و توفيقاته، صميمانه تقدير و تشكر مي‌كنم و مزيد توفيقات شما عزيزان را از حضرت احديت مسألت مي‌نمايم.  

     

    والسلام عليكم و رحمة الله و  بركاته

    حسين المظاهري

    15/مرداد/1385

    11 رجب‌ المرجب1427

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365