جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    پيام معظّم‌له به همايش ملّي پژوهش در مهدويّت

    بسم‌الله الرّحمن الرّحيم

    قال‌الله تعالي: «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»

    پيام معظّم‌له به همايش ملّي پژوهش در مهدويّتاکنون که همايش حاضر با عنوان «پژوهش در مهدويّت» به اهتمام و همکاري مجامع دانشگاهي و فرهنگي برگزار مي‌گردد، ابتدا از همۀ دست‌اندرکاران اين همايش صميمانه قدرداني مي‌کنم که يکي از مهم‌ترين مسائل ديني و عقيدتي را محور پژوهش و بررسي قرار داده‌اند و اظهار اميدواري مي‌کنم که اين اقدام شايسته، علاوه برآنکه مدّنظر مبارک حضرت بقية‌الله‌الأعظم مهدي موعود «عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشّريف» قرار گيرد، بتواند گامي مؤثّر در ارتقاءِ شناخت و تعميق ابعاد معرفتي نسل حق‌جوي جوان خصوصاً دانشجويان محترم نسبت به موضوع با اهميّت مهدويّت و زواياي متکثّر و متعدّد آن باشد.

    مسألۀ مهدويّت که از اعتقادات راسخ شيعيان و برگرفته از متن تعاليم قرآن و عترت است، مسأله‌اي نيست که به طور کامل از اختصاصات اعتقادي شيعه باشد، بلکه برخي از زواياي آن از جملۀ بُعد انتظار فرج و قيام قائم که از اساسي‌ترين ابعاد مسألۀ مهدويّت است در مجموعۀ اعتقادات ساير مکاتب ديني نيز وجود دارد و اين اجماع عقيدتيِ اديان توحيدي و مکاتب الهي، خود نشانگر اهميّت و گستردگي موضوع و قابليّت آن براي پژوهش‌هاي مستمر و روزآمد است.

    انتظار فرج و اميد و اعتقاد به غيبت قائم و نجات‌بخش بشريّت از گمراهي‌ها و جهالت‌ها، بر خلاف آنچه که برخي از کج‌فهمي‌ها يا غرض‌ورزي‌ها در طول تاريخ آن را به وجود آورده است، به معناي خمود و جمود و نشستن و نظاره‌گر بودن بدي‌ها و زشتي‌ها در جامعۀ بشري و به اين وسيله مُهر تأييد زدن بر ظلم‌ها و بي‌عدالتي‌ها نيست و هيچ عقل سليمي نيز چنين درک بي‌پايه و مايه‌اي را از مسألۀ انتظار فرج نمي‌پذيرد.

    اميد به غيبت رهايي بخشِ انسان‌ها از ظلمتِ ظلم و متصل کنندۀ آنان به نورِ عدالت که هم وعدۀ تخلّف‌ناپذير قرآن کريم است و هم در روايات عترت طاهره«سلام‌الله‌عليهم» به عنوان افضل عبادات و برترين اعمال امّت دانسته شده، بي‌ترديد عين حرکت و تکاپو و تلاش و کوشش خستگي‌ناپذير است و از اين‌رو هدف از انتظار، چيزي جز سازندگي و اميدبخشي و تحوّل به معناي واقعي نخواهد بود و روشن است که چنين هدفي با صِرف محبّت و اظهار دوستي به دست نمي‌آيد.

    انتظار سازنده و تحوّل‌آفرين وقتي در جامعۀ مهدوي، پديدار خواهد شد که همۀ مهدي‌باوران به مثلّثِ متعاليِ «مودّت، معرفت، اطاعت» ملتزم باشند و علاوه بر محبّت و عشق و دلدادگي و شيفتگي به آستان مبارک مونس‌ دل‌ها و آرام جان‌ها، هم در مسير معرفت هرچه بيشتر آن امام غايب از نظر و شناخت ابعاد وجودي و سيرۀ حسنۀ آن حضرت بکوشند و هم در مقام عمل، به طور واقعي از آن امام مُفترض‌الطّاعة پيروي و انقياد نمايند. و اطاعت از آن امام همام نيز در گرو عمل به يکايک دستورات شرعي و نيز تخلّق به اخلاق الهي آن بزرگوار است.

    آري، اگر چنين شد، بي‌شک انتظار فرج، تحوّل‌آفرين خواهد بود و مهدي‌باوران را به مهدي‌ياوران تبديل خواهد ساخت.

    کلام نوراني و آموزندۀ امام جعفربن‌محمدالصّادق«سلام‌الله‌عليه» را همواره در ذهن و ضمير خويش بپرورانيم که فرمودند:

    «من سره أن يكون من أصحاب القائم فلينتظر و ليعمل بالورع و محاسن الأخلاق و هو منتظر فإن مات و قام القائم بعده كان له من الأجر مثل أجر من أدركه فجدّوا و انتظروا هنيئا لكم أيتها العصابة المرحومة».

    هر آن کس که مي‌خواهد از ياواران قائم‌آل‌محمّد«صلوات‌الله‌عليهم‌اجمعين» باشد پس بايد هر آينه منتظر بماند و هر آينه به ورع و تقواي الهي عمل کند و نيز به محاسن اخلاق، متخلّق گردد. و چنين کسي منتظر حقيقي به شمار مي رود و اگر پيش از قيام قائم از دنيا رود، پاداش او همانند کسي است که در خدمت قائم قرار مي‌گيرد. پس بکوشيد و منتظر بمانيد. گوارايتان باد اي گروهي که رحمت خداوند بر شما فرود آمده است.

    والسّلام‌عليکم و رحمة‌الله و برکاته

    حسين المظاهري

    30/بهمن‌ماه/1391

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365