جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    پيام معظم له به همايش حجاب

    بسم الله الرحمن الرحیم

     

    قال الله تعالی: و اِن کنتنّ تُردنَ الله والدارَ الآخرة فاِنّ الله اَعدَّ لِلمُحسناتِ مُنکنّ اجراً عظیماً.

    زن- که در نگاه قرآن و عترت، دارای جایگاهی ویژه و ماهیّتی برجسته و هویّتی نمونه است- در طول تاریخِ انسانیّت، جریان درد آلود و پر ماجرایی را طی کرده است. به جُز ادیان الهی و بالأخص دین مبین اسلام، هیچ مکتب و گرایشی، برای زن،‌احترام و شخصیّت حقیقی و واقعی قائل نبوده است و در بسیاری از برهه های تاریخ، با زن رفتاری ظالمانه و همراه با محرومیّت از اولیه ترین حقوق انسانی شده است. در محیط پیدایش اسلام و در جزیرةالعرب زن، جنسی شوم و پست تلقی می شد تا آنجا که جنایت بزرگ و تاریخی زنده به گور کردن دختران تازه تولّد یافته، رسمی رایج و عام در میان مردمانِ جاهل و غافل آن دوران بود. طلوع آفتابِ حیات بخش و جهان تابِ اسلام زندگی زن را وارد مرحله نوینی ساخت و زن را در جایگاه هویتی متعالیِ خود مستقر کرد. بر پایه تعلیمات والای اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله و سلّم، زن، برخوردار از روحِ کامل ِ انسانی همراه با اسلحه و اختیار برای پیمودن مسیر تکامل و سعادت است و گستره ایمان و عمل صالح برای در برگرفتن مردان و زنان، یکسان است و عاملِ جنسیّت، علامت کرامت و برتری در نزد خدا و خلق نیست. قرآن کریم بطور مکرّر تصریح فرموده است که دستیابی به حیات طیّبه و اجر و پاداش الهی در گرو جنسیت خاص نیست و همه کس اعم از مرد و زن، دو عنصر ایمان و عمل صالح را گرد آورد، برخوردار از توجهات ویژه معنوی و عنایات خداوند سبحان خواهد بود «من عمل صالحاً من ذکرٍ أو اُنثی و هم مؤمن فلنحیینه حیوةً طیّبةً و لنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون».

    از مهم ترین مواهبی که ادیان الهی و خصوصاً آیین اسلام برای حفظ و ارتقاء جایگاه و هویّت زنان، به آنان اعطا کرده اند، موهبت حجاب و پوشش است. فلسفه اصلی حجاب از دیدگاه وحی، احترام و صیانت از شخصیت والای زنان است و از این رو آنگاه که سخن از حجاب ظاهر به معنای پوشش می شود، تصریح می فرماید: «ذلک اَدنی أن یُعرفنَ فَلا یُؤذَینَ » و نیز وقتی سخن از حجاب در گفتار و رفتار می شو د، بیان می فرماید: «فلا تخضعنَ بالقولِ فیطمعَ الّذی فی قلبه مرض». و از این رو باید گفت، حجاب یک حقّ الهی است که برای حفظ حرمت زن و شناخته شدن جایگاه ویژه او در جامعه و دور ماندن وی از ناهنجاری ها و معضلاتِ اخلاقی است. از سوی دیگر، قرآن کریم، حجاب را مایه طهارت روح و پاکیزگی قلب انسانی قرار داده است و می فرماید: « ذلک أطهر لقلوبکم و قلوبهِِنَّ»، و از طرف دیگر این موهبت الهی را، موجب جلب رحمت و مغفرت دانسته و آن را باعث فلاح و رستگاری انسان بر شمرده است. بنابراین باید گفت از دیدگاه اسلام، اگر زن مسلمان، هویّت و سخصیت خود را حفظ نماید و در برابر آسیب های اخلاقی و اجتماعی مصون گردد و از طهارت روح و قلب برخوردار شود، طبعاً، فوز و فلاح ابدی را برای خود رقم زده است. پس سخن از حجاب و پوشش، سخن از انزوای زن نیست، بلکه نقطه مقابل هرزگی، لیبرالیسم جنسی و به تعبیر قرآن کریم«تبرّج جاهلی» است.

    سخن در زمینه موضوع حجاب، بسیار است، لکن با اغتنام فرصت در همایش حاضر ذکر دو نکته را ضروری می شمارم: نخست آنکه وظیفه زنان مسلمان ایرانی در حفظ و حراست از ارزش های قرآنی و اسلامی مربوط به زن خصوصاً موضوع حجاب،‌سنگین تر از سایر زنان است، زیرا چنانکه قرآن کریم به همسران پیامبر اکرم تصریح می فرماید که:«واذکُرنَ ماتیلی فی بیوتکُنَّ من آیاتِ الله و الحکمة» و به آنان تأکید می فرماید که از فرصتِ بزرگِ همسریِ پیامبر مکرّم برای آگاهی بیشتر به حقایق دین و اسوه بودن برای دیگران، بهره برداری کنند، زنِ مسلمانِ ایرانی نیز در جهان پر آشوب معاصر، مسئولیّت خطیری را عهده دار است که باید از قرار گرفتن در فضای مقدس نظام جمهوری اسلامی برای خودسازی بهتر و دیگرسازی بیشتر و سرمشق بودن برای دیگران، بهترین بهره برداری را انجام دهد. شناخت زوایای این مسئولیّت و عمل درست به آن، وظیفه ای بزرگ برای همه بانوان مسلمانِ ایرانی است.

    و نکته دوم، مسئولیتِ سنگین تر حکومت و دستگاه های حکومتی خصوصاً نهاد های دولتی و غیر دولتیِ دینی، فرهنگی و اجتماعی برای پاسداشت علمی و عملی از موضوع حجاب است. متأسفانه باید گفت در این زمینه ایرادات جدّی وارد است و به ویژه رسانه های جمعی و بالأخص رسانه ملّی، در این جهت باید با توجّه و هدف گیریِ مناسب تری حرکت کنند و به آموزه های متعالی اسلام عزیز در خصوص شخصیت و هویتِ والای زنان و جایگاه و مرتبه برتر آنان در صحنه تربیت نسل ها بعدی، دقت کافی مبذول نمایند.

    از خداوند تعالی، شناخت این وظایف بزرگ و توفیق عملِ به آن را خواستاریم.

    از شما شرکت کنندگان محترم در این همایش و برگزار کنندگان آن و همه دست اندرکاران گرامی خصوصاً مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، صمیمانه تشکر می کنم و مزید توفیقات همگان را از خداوند سبحان مسألت می کنم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    حسین المظاهری

    ذی الحجة الحرام 1428

    5/10/86

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365