جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر


 
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ دوازدهم: انسان، حامل امانت الهی
  • پيام تسلیت در پى شهادت حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن نصرالله
  • پیام در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان
  • پيام تسلیت در پی حادثۀ اندوهبار معدن طبس
  • پيام تسلیت به مناسبت ارتحال حضرت آيت‌الله محفوظى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام خطاب به حضرت آیت‌الله العظمى شبيرى زنجانى«دامت‌بركاته‌الشّريف»
  • پیام به نشست نکوداشت علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه‌الشّریف»
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ یازدهم: هدف از خلقت انسان(5)
  • پیام در پی شهادت جناب آقای اسماعيل هنيّه«رحمة‌الله‌علیه»

  • -->

    پيام به همايش تبليغ و رسالت مبلّغان در تبيين معارف مهدويّت

    بسم‌الله الرّحمن الرّحيم

    پيام به همايش تبليغ و رسالت مبلّغان در تبيين معارف مهدويّتسالروز تأسيس سازمان تبليغات اسلامي به امر مبارک حضرت امام راحل عظيم‌الشّأن«قدس‌سرّه» - که روز تبليغ و اطّلاع‌رساني ديني نام گرفته است- را گرامي داشته و فرصت اين نشست خجسته را که در آستانۀ ميلاد موعودِ قرآن و عترت، حضرت بقية‌الله‌الأعظم«ارواحنافداه» با عنوان «همايش تبليغ و رسالت مبلّغان در تبيين معارف مهدويّت» تشکيل گرديده، مغتنم شمرده و نکاتي را به حضور شما داعيان الي‌ الله عرضه مي‌نمايم:

    1- نخستين نکته، تذکّر و يادآوري جايگاه بي‌بديل تبليغ و دعوت به سوي خداوند متعال است که قرآن کريم، به صراحت، آن را راه و روش پيامبران الهي و پيروان صادق آنان قلمداد کرده و مي‌فرمايد: «‏قُلْ هذِهِ سَبيلي‏ أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‏ بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني‏» و به همين سبب، همۀ مناديان توحيد را که اهل عمل صالح و تسليم در برابر حق هستند، ستوده است: «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّني‏ مِنَ الْمُسْلِمينَ».

    اين جايگاه برجسته، وظيفه و رسالت مبلّغان و داعيان الي الله را چنان سنگين و خطير مي‌نمايد و آنان را در معرض چنان مسئوليّت بزرگ و مهمّي قرار مي‌دهد که به تعبير بلند قرآن کريم، جُز با استقامت و پايمردي و جز با بهرۀ عظيم داشتن از ايمان و تقوا و اخلاق، نمي‌توان اين مسئوليّت و رسالت الهي را اداء نمود: «وَ ما يُلَقَّاها إِلاَّ الَّذينَ صَبَرُوا وَ ما يُلَقَّاها إِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظيمٍ».

    بنابراين اصحاب تبليغ و مبلّغان ديني، هم بايد با بصيرت و آگاهي راه و هدف منزلت خويش را به خوبي بشناسند و هم بايد همواره به اقتضائات و لوازم اين مسير و مقصد والا، به تمام معناي کلمه، التزام و تعهّد داشته باشند تا نتيجۀ کار آنان و بهرۀ خدمات و زحماتشان، چشم‌گير و مؤثّر واقع شود.

    2- شناخت درست اولويّت‌هاي تبليغ و پرداختن به آن‌ها به گونه‌اي که با سنجش صحيح شرايط زمان و مکان و نيز اوضاع و احوال مخاطبان، همراه باشد، کار بسيار لازم و از ضرورت‌هاي مهمّ عرصۀ تبليغ و اطّلاع‌رساني ديني است. اکنون در دوره‌اي که آفت يأس و نوميدي از يک زندگي آرام و داراي طمأنينه، بخش‌هاي زيادي از جامعۀ بشري را دست‌خوش ويرانگري‌هاي خود ساخته است و نظام‌هاي گوناگون غربي و شرقي نتوانسته‌اند علي‌رغم ادّعاهاي فراوان خود،  عدالت به معناي واقعي را در جوامع انساني حاکم سازند، انديشۀ متعاليِ «مهدويّت» و موضوعات وابسته بدان همانند «انتظار فرج»، «قيام قائم»، «موعود باوري» و «منجيِ موعود» يک ضرورت الهام‌بخش براي بشريّت به شمار مي‌رود. توجّه به اين نکته که ايمان و اعتقاد به ظهور منجيِ بشريّت، يکي از اشتراکاتِ  بزرگ عقيدتي در اديان گوناگون از اسلام و مسيحيّت و يهوديّت گرفته  تا بودا و هندو و زرتشت، مي‌باشد، اهميّت اين انديشه را دو چندان مي‌سازد و بدين ترتيب مي‌توان به وسيلۀ اين گفتمان مشترک، چراغ اميد به برپايي عدالت و مواسات و دستيابي به رستگاري و نجات را در ميان جوامع انساني، روشن و فروغ‌ناک نگاه داشت.

    آنچه در ميدان تبليغ اين انديشۀ والا، از اهميّت شايان توجّه و مطالعه و برنامه‌ريزي برخوردار است، اين است که مبلّغان و داعيان الي الله بايد مخاطبان خود را از نگاه سطحي و عاميانه به مسألۀ مهدويّت و فروکاستن اين مسألۀ مهم به سطوح نازل و کم اهميّت و يا حتّي بي‌اهميّت، جدّاً بر حذر دارند و آثار سوءِ اين نگاه را براي مخاطبان، خصوصاً نسل تکامل‌خواه جوان، به درستي تبيين نمايند و در عوض، آنان را به سمت و سوي نگاه عميق و آگاهانه و سرشار از عقلانيّت و معرفت به انديشۀ مهدويّت و انتظار فرج، سوق دهند.

    بي‌شک، نگاه‌هاي سطحي و نازل و تهي از معرفت عالمانه  به اين مسألۀ زندگي‌ساز و انسان‌ساز، آثار زيان‌بار و مخرّبي را به بار خواهد آورد که اشاره به دو اثر از اين آثار را در اين فرصت لازم مي‌شمارم:

    نخستين اثر از آثار ويران‌گر نگاه غيرعالمانه به مسألۀ مهدويّت، ايجاد روح رخوت و سستيِ عملي منتظران و عدم اقدام آنان براي تحوّل‌آفريني در عرصۀ نفس و عرصۀ اجتماع به بهانۀ انتظار فرج و قيام قائم است که بطلان آن، مبرهن به برهان خُلف است، چرا که آنچه قرار است مايۀ تحوّل و نشاط و اميد و تغيير در شخص و جامعه باشد، نمي‌تواند به سست همّتي و رخوت و بي‌تفاوتي انسان و جامعه بيانجامد. کسي که به مسألۀ انتظار فرج و قيام قائم، عالمانه و از سر معرفت و عقلانيّت مي‌نگرد، مي‌داند که بايد در ميدان تهذيب نفس و خودسازي و طهارت روح از ديگران، پيشتاز‌تر باشد، چرا که پيش از رسيدن به «فرج شخصي» که همانا نيل به کمالات فطري و درجات والاي معنوي و انساني و وصول به اخلاق و منش الهي است، «فرج عمومي» که رها شدن جامعه از سلطۀ ظلم و بيداد و رسيدن به عدل و داد و برپا شدن دولتِ قسط و سيادت است، نخواهد رسيد و از اين‌رو امام جعفربن‌محمدالصّادق«عليه‌السّلام» در پاسخ جابر جعفي که از آن حضرت سؤال مي‌کند که «مَتَى يَكُونُ فَرَجُكُمْ؟» فرج شما چه زمان خواهد بود؟ با لحني سرشار از تأکيد مي‌فرمايند: «هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لَا يَكُونُ فَرَجُنَا حَتَّى تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا -يَقُولُهَا ثَلَاثاً- حَتَّى يَذْهَبَ الْكَدِرُ وَ يَبْقَى الصَّفْوُ». هرگز و هرگز فرج عمومي و برپايي قسط و عدل فرا نمي‌رسد مگر آن‌که «مهدي باوران» بارها و بارها غربال شوند تا آن‌که ناخالصي‌ها برود و خالص‌ها و پاکيزه‌ها و برگزيدگان باقي بمانند. و از اين‌گونه روايات، فراوان است. لذا اصحاب تبليغ و مبلّغان گرامي در ميدان نشر و ترويج و تبليغ معارف مهدويّت، در وهلۀ نخست به مخاطبان و عاشقان مهدوي بياموزند که بايد در جهت انتظار فرج، به خودسازي و ديگرسازي، اهتمام وافر نمايند و در وفاي به عهد خود با امام عصر و وليّ‌امر«ارواحنا‌فداه» کوتاهي ننمايند تا زمينه براي ظهور قائم مهيّا و فراهم گردد، چنانکه خود آن بزرگوار در توقيع شريف به جناب شيخ مفيد، اين‌گونه فرموده‌اند: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا -وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ- عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا» اگر شيعيان ما -که خداوند آنان را به طاعت و بندگي خود موفق فرمايد- قلباً در وفاي به عهدشان اجتماع مي‌کردند، برکت لقاي ما از ايشان به تأخير نمي‌افتاد و سعادت ملاقات ما، با شتاب به ايشان مي‌رسيد.

    دومين اثر مهم از آثار زيان‌بار نگاه‌هاي سطحي و خارج از عقلانيّت و معرفت به انديشۀ مهدويّت و انتظار فرج، گسترش بسترهاي انحراف و فريب‌کاري و به دنبال آن بهره‌برداري سوء دشمنان از اين موضوع به بهانۀ دغل‌کاري‌ها و حقّه‌بازي‌هاي شيّادان و مدّعيان ارتباط و رؤيت و نيابت است که  با کمال تأسّف حتّي در جامعۀ اسلامي ما نيز به کرّات و مرّات با آن روبرو هستيم و اين معضل بزرگ هم دل‌هاي ساده‌دلان و ناآگاهان را تسخير ساخته و هم شيرازۀ خانواده‌هاي بسياري را گسسته و هم زمينه را براي سوءِ استفاده‌هاي فراوان گسترش داده است. اکنون انواع ادعاهاي دروغين و فريب‌کارانه، يکي از جلوه‌هاي مظلوميّت حضرت وليّ‌عصر«عجّل‌الله‌تعالي‌فرجّه‌الشريف» و يکي از نمونه‌هاي نگاه‌هاي سطحي و عاميانه به مسألۀ مهدويّت و انتظار فرج است. رسالت مبلّغان عزيز در عرصۀ تبيين معارف مهدويّت، در اين زمينه هم خطير و بسيار با اهميّت است. هم خود آنان با کمال بصيرت مواظبت نمايند که در دام اين‌گونه ادعاها و انحرافات، نيفتند و هم به مخاطبان معارف مهدويّت، هشدارها و تحذيرهاي‌ لازم را بدهند.

    3- مبلّغان و داعيان الي الله در ترويج و تبليغ مسألۀ انتظار و انديشۀ مهدويّت و آينده‌گرايي، به نسل عزيز جوان، توجّه ويژه را معطوف نمايند، چرا که جوانان به دليل اين‌که آرمان‌گراتر و تکامل‌خواه‌تر و حق‌جوتر از ديگران هستند، از آمادگي فراوان‌تري براي پذيرش معارف مهدويّت برخوردارند و بدين سبب بايد اين انديشۀ والا به عنوان آينده‌اي روشن براي جوانان عزيز، هرچه بهتر و بيشتر تبيين شود و آرمان بلند جامعۀ مهدوي بايد به مثابۀ يک اميد الهام‌آفرين و حيات‌بخش و زندگي‌ساز، به نسل پرشور و پرتکاپوي جوان معرّفي گردد تا آنان با انديشۀ «مهدي باوري» رشد کنند و در اثر تعميق مداوم اين انديشه و التزام به اقتضائات معرفتي و لوازم عملي آن به مرتبۀ «مهدي ياوري» صعود پيدا کرده و به اميد خداوند متعال و دعاي مستجاب حضرت ولي‌الله‌الأعظم«ارواحناله‌الفداء» نسلي آمادۀ ظهور و قيام آن محبوب دل‌هاي اولين و آخرين و آن موعود منتَظرِ تمام هستي و خلقت، تربيت گردد. ان‌شاء‌الله.

    توفيقات شما مبلّغان عزيز را در اين رسالت سنگين و خطير از خداوند تعالي مسألت مي‌کنم و از همۀ دست‌اندرکاران اين همايش و مسئولان محترم سازمان تبليغات اسلامي استان اصفهان صميمانه تقدير و تشکّر مي‌کنم.

     

     

    والسّلام‌عليکم و رحمة‌الله و برکاته

    حسين المظاهري

     31/خرداد/ 1392

    12 / شعبان / 1434

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365