جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    در پرتو اخلاق117:حفظ دستاوردهاي معنوي ماه مبارک رمضان با مراعات تقوا

    117.jpgدر درون همه ما يک جنگي است به نام جهاد اکبر. جنگ بين بعد معنوي و بعد مادي. به عبارت ديگر جنگی که یک طرف آن، فطرت و عقل و وجدان اخلاقي و طرف مقابل، نفس اماره و هوي و هوس و صفات رذيله قرار دارد. اين جنگ دائمي است. پيغمبر اکرم«صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم» نام آن را جهاد اکبر گذاشته‌اند. وقتي لشکر اسلام پيروز مي‌شدند و از جنگ بر مي‌گشتند، مي‌فرمودند: مرحبا به شما که از جهاد کوچک فارغ شديد، پيروز شديد، اما مواظب جهاد بزرگتر باشيد. مي‌گفتند يا رسول الله جهاد بزرگتر چيست؟ مي‌فرمودند: جهاد با نفس.

    آن بعد معنوي هميشه با بعد مادي مي‌جنگد. گاهي اين پيروز است گاهي آن پيروز است. اگر کسي بتواند خود را ببرد زير پرچم خدا، پيروزي هميشگي براي او هست و اما اگر نتواند اين کار را بکند و برود زير پرچم شيطان، بدبختي و گناه هميشه براي او هست. قر آن در اين باره مي‌فرمايد:

    «إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ، إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذينَ يَتَوَلَّوْنَه»[1]

    اگر بتوانید زير پرچم خدا بيايد حتماً شيطان درون و شيطان برون با شما کاري ندارد. در وقتي که زير پرچم شيطانيد آن وقت است که آن بعد معنوي مغلوب مي‌شود و انسان در منجلاب گناه مي‌افتد که هم بدبختي دنيا دارد و هم بدبختي آخرت.

    ابزار آن جبهه معنوي نماز است. روزه ماه مبارک رمضان است. ابزار و اسلحه‌اش خدمت به خلق خداست. ابزارش عبادت است تا کم کم برسد به مقام يقين. چنانچه ابزار جبهه هوي و هوس و ابزار نفس اماره، ابزار صفات رذيله متابعت کردن از آنهاست. به قول قرآن رفتن زير پرچم شيطان است. آن وقت است که پيروزي براي شيطان حتمی است. آن وقت است که پيروزي براي هوي و هوس، براي نفس امّاره و براي صفات رذيله ايجاد مي‌شود. لذا در ماه مبارک رمضان قطعاً زير پرچم خدا رفتيد. از همه شما تقاضا دارم مواظب باشيد از زير پرچم خدا بيرون نيائيد.

    اگر بتوانيد زير پرچم خدا باشيد، شيطان کاربرد به شما ندارد. نفس امّاره و صفات رذيله و هوي و هوس کاربرد ندارد. اين آيه اي که خواندم چند تأکيد دارد که اگر زير پرچم من باشيد کمکتان مي‌کنم. اگر زير پرچم من باشيد شيطان با شما کاري ندارد، چه شيطان درون و چه شيطان برون. چه موقع شيطان درون و شيطان برون مي‌تواند بر شما مسلّط  شود؟ «إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذينَ يَتَوَلَّوْنَهُ».

    تقوا نعمت بزرگی است که پروردگار عالم در ماه مبارک رمضان به همه مي‌دهد و به همه داده است. البته تقوي مراتب دارد. هر کسي به اندازه عرضه‌اش، هرکسي به اندازه شعور ديني‌اش توانسته است اين تقوي را از خدا بگيرد. به عبارت ديگر توانسته است زير پرچم خدا برود. بايد مواظب باشيم با غفلت‌ها، با گناه‌ها و بالاخره با متابعت از شيطان درون و برون از زير پرچم خدا بيرون نياييم که بدبختي دنيا و آخرت دارد. از قرآن به خوبي استفاده مي‌شود آن کسي که زير پرچم شيطان است، بدبخت است هم در دنيا و هم در آخرت. و از قرآن استفاده مي‌شود آن کسي که زير پرچم خدا است، حتماً خدا به او کمک مي‌کند: «وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنين» [2] – بنده ما که زير پرچم ماست به ما حق دارد کمکش کنيم. در آيه ديگر مي فرمايد: «كَذلِكَ حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنينَ»[3] - بنده مؤمن ما حتما به ما حق دارد که در وقت بن بست‌ها گره‌اش را باز کنيم.

    از خدا بخواهيد امروز که زير پرچم خدا رفته ايد، از زير پرچم خدا بيرون نياييد تا خدا هم در وقت معضلات به شما کمک کند، نگذارد العياذ بالله گمراه بشويد. العياذ بالله منحرف بشويد. خدا را قسمش مي‌دهم به حق آقا امام حسين«عليه‌السّلام» توفيق عبادت و بندگي و ترک معصيت و اينکه زير پرچم خدا باشيد، هميشه به شما عنايت کند. اميدوارم پروردگار عالم اين روزه‌هاي ناقابل و ناقص ما را به کرمش قبول فرمايد و توفيق عبادت و بندگي و ترک معصيت به همه ما در اين سال عنايت فرمايد.  

    پی نوشت ها

    =================

    1-‌ نحل / 99-100

    2- روم / 47

    3- يونس / 103 

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365