جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    پيام به اوّلين کنگرۀ بين‌المللي امام‌زادگان - 19/6/1392

    بسم الله الرحمن الرحيم

    پيام به اوّلين کنگرۀ بين‌المللي امام‌زادگاناکنون که با عنايات خداوند متعال، اوّلين کنگرۀ بين‌المللي اما‌م‌زادگان، به منظور تکريم و تعظيم فرزندان رسول خدا«صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم» و اميرالمؤمنين و ائمّۀ طاهرين«صلوات‌الله‌عليهم‌اجمعين» در اصفهان - که از ديرباز يکي از کانون‌هاي گرم اسلام و تشيّع بوده است- برگزار مي‌گردد، لازم است از همۀ متصدّيان و دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان در اين همايش صميمانه قدرداني نمايم.

    بي‌ترديد حضور گرامي خاندان پيامبر خاتم و اهل‌بيت عصمت و طهارت«سلام‌الله‌عليهم» در گوشه و کنار بِلاد اسلامي و از جمله ايران، يکي از مؤلّفه‌هاي تأثيرگذار و با اهميّت در نشر و انتقال مکتب تشيّع و معارف نوراني ائمّۀ‌هدي«سلام‌الله‌عليهم» بوده است. اگرچه بنابر گزارش‌هاي موثّق و گوناگونِ مورّخان، معمولاً و عموماً فشارهاي ظالمانه و جوّ اختناق و استبداد حاکم بر حجاز و عراق - که مرکز اصلي خاندان پيامبراکرم و کانون نشر و نماي علويان و فاطميان بوده - و سخت‌گيري‌هاي زمام‌داران اموي و عباسي در تنگ نمودن عرصۀ زندگي بر اين خاندان مظلوم، باعث شده است تا آنان براي حفظ شرافت خانداني و روح بزرگ‌منشي، از زادگاه خويش و از آن محيط‌هاي پرخفقان، به ساير بلاد و ديار مهاجرت نمايند، امّا همين مهاجرت‌ها اوّلاً: عامل گسترش و انتشار تشيّع بوده و ثانياً: باعث انتقال پيام مظلوميّت اهل‌بيت رسول خدا گرديده و ثالثاً: حضور اين بزرگواران را به مأمني فکري و عقيدتي براي شيعيان و دوستداران اهل‌بيت عصمت و طهارت«سلام‌الله‌عليهم» تبديل ساخته و رابعاً: منشأ پيدايش و پرورش خانواده‌ها و اعقاب سادات و خلاصه، رشد و نموّ شجرۀ طيّبۀ دودمانِ پيامبر اکرم«صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم» گشته است.

    امروز نيز پس از گذشتِ قرن‌‌ها از شهادت يا رحلت آن بزرگواران، سال‌هاي متمادي است که تأثيراتِ شگرف معنوي و اخلاقيِ بقاع متبرّکه در روح و روان زائران و مجاوران، مايۀ توجّه دوست‌داران رسول خدا و خاندان مکرّم او به اين کانون‌هاي نور معنويّت و تبديل آن مراکز مقدّس به جايگاه آرامشِ خاطر اهل ايمان و ساحتِ مناجات و التجاء به درگاه حضرت ربوبيّت شده است و عمومِ مؤمنان در هر شهر و دياري که يکي از بقعه‌هاي نوراني در آن وجود داشته باشد، آنجا را مأمنِ معنوي و آرامش‌گاه روحي خود برمي‌شمارند و عرضِ نيازِ خود به پيشگاه حضرت احديّت را در آن بارگاه‌هاي نور و ايمان، به انجام مي‌رسانند و از سرِ اعتقادِ قلبي، حوائجِ دنيوي و اخرويِ خود را از آن بقاع متبرّک جستجو و دريافت مي‌نمايند.

    نه تنها اين جنبه‌هاي معنوي و قدسي که مايۀ برکات فراوان براي زمين و زمانِ ماست، بلکه وجود اين بقاع متبرّکه در طول تاريخ، باعث ايجاد زيباترين و چشم‌نوازترين ابنيه‌هاي تاريخي و ظهور انواع شگفتي‌هاي هنري و معماري و مفاخر باستانيِ ملّي و اسلامي نيز شده و از اين جهت هم، موجب حفظ ظاهر اسلامي و معنوي شهرها و مناطق ديگر گرديده است.

    وجود همۀ اين ابعاد ظاهر و باطني، ما را به حفظ و تعميق يک سلسله فرصت‌هاي بزرگ فرهنگي و ايجاد فرصت‌هاي جديد در اين جهت، فرا مي‌خواند. اولياءِ فرهنگي کشور از اين کانون‌هاي معنوي مي‌توانند بهترين بهره‌برداري‌ها را براي گسترش فرهنگ و اخلاق اسلامي در ميان مردم بنمايند. در اين زمينه، مسئوليّت و نقش سازمان اوقاف و امور خيريّه، کاملاً تأثيرگذار و تعيين کننده است. اگرچه در اين باب، اقداماتي انجام پذيرفته، امّا هنوز گام‌هاي بزرگ‌تر و متکثّر و متنوّعِ ديگري باقي مانده است که بايد با برنامه‌ريزي دقيق و همراه با تشخيصِ درستِ نيازها و اولويّت‌ها و با همّت بلند و وسعتِ‌ نظر برداشته شود و روشن است که جهت‌گيريِ اصلي در اين خصوص، الزاماً ارتقاء فرهنگ ديني و ملّي و رشد اخلاق و اخلاقيّات به ويژه در نسلِ تکامل‌خواه و حق‌طلبِ جوان است که آينده‌سازان اين کشور و ملّتند.

    بقاع متبرّکۀ امام‌زادگانِ عظيم‌الشّأن - که درود و رضوان خداوند بر يکايک آنان باد- مي‌تواند و بايد به قطب‌هاي فرهنگيِ مناطقِ گوناگونِ کشور تبديل شود، ولي رسيدن به اين هدفِ شايسته، البتّه، مشروط به دقّت و همّت و وحدت و هم‌دلي و هم‌ياري همۀ دستگاه‌ها و مراکز فرهنگي است و اميد است با عنايات خداوند سبحان و توجّهاتِ خاندان رسول خدا، به آن هدف با اهميّت دست يابيم.

    يک‌بار ديگر از همۀ مسئولان برگزاري اين کنگره خصوصاً سازمان اوقاف و امور خيريّه تقدير و تشکّر مي‌کنم.و السّلام ‌عليکم و رحمة‌‌الله و برکاته.

    حسين المظاهري

    19 / شهريور / 1392

    4 / ذي‌القعدة‌الحرام / 1434

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365