جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    پيام به پنجمين همايش اديان توحيدي - 16 / 11/ 1392

    بسم‌الله الرّحمن الرّحيم

    پيام به پنجمين همايش اديان توحيديبرگزاري پنجمين همايش اديان توحيدي در اصفهان، شهر همزيستي و تقريب اديان آسماني، مايۀ خوشوقتي است و اهتمام دبيرخانۀ اديان توحيدي و مسئولان محترم آن براي استمرار اين نشست ساليانه در دهۀ فرخندۀ فجر انقلاب اسلامي، ستودني و شايستۀ تقدير است.

    پيامبران الهي -که والاترين راهنمايان راستين بشريّت به صلاح و سداد بوده‌اند- با دعوت به نقاط مشترک آيين‌هاي توحيدي، همۀ مؤمنان به اديان خداوندي را به سوي وحدت کلمه و اتّحاد و انسجام فراخوانده‌اند و در واقع بر اين نکتۀ با اهميّت، انگشت تأکيد نهاده‌اند که متدينان و خداباوران بايد در اهداف مشترکِ خود، متّحد گردند و آن را پايه‌اي براي پيشبرد ساير آرمان‌هاي همگاني انساني و اجتماعي قرار دهند.

    بي‌شک اين جهت‌گيريِ مقدّس و همراه با تأکيدِ انبياء الهي، وقتي تحقّق خواهد يافت که فضاي ديني و رويکرد مؤمنان بر پايۀ «اعتدال» استوار گردد، چرا که بزرگترين آسيب وحدت و مؤثرترين مانع انسجام، افراط‌گرايي و روحيّۀ تعصّب خشک ديني است.

    اعتدال که موضوع نشست حاضر است، اصلِ محيط بر تمام تعاليم الهي است و از اين جهت يک اصلِ مشترک بين‌الادياني به شمار مي‌رود.

    پشتوانۀ اين اصل اساسي، هم دين و تعليمات رهبران ديني يعني پيامبران عظيم‌القدر است و هم عقل که پيامبر درونيِ يکايک انسان‌هاست، بر اين اصل با اهميّت دلالت مي‌نمايد.

    امام علي‌بن‌ابي‌طالب«سلام‌الله‌عليه» که بيان بلند و سخن پرآوازۀ او براي همۀ دين‌باوران، شنيدني و آموزنده است تصريح مي‌فرمايد که: اعتدال و راه ميانه، مسير مستقيمي است که کتاب مقدّس خداوند و آثار نبوّت بر اين راه بي‌انحراف، پرتوافکن شده است و افراط و تفريط، عينِ گمراهي و ضلالت است: «اَلْيَمِينُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِيقُ الْوُسْطَى هِيَ الْجَادَّةُ عَلَيْهَا بَاقِي الْكِتَابِ وَ آثَارُ النُّبُوَّةِ». چنانکه خود آن بزرگوار، در کلام بلند ديگري به پشتوانۀ عقليِ اعتدال نيز تصريح کرده و چنين مي‌فرمايد: «لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً» اين سخن والا نشان مي‌دهد که ريشۀ اعتدال در عقل و عقلانيّت است و افراط‌گرايي و تفريط‌گرايي، از نقطۀ مقابل آن يعني جهل و جهالت، نشأت گرفته و نشانۀ بارز سفاهت و بي‌خردي است.

     اکنون مهم آن است که بدانيم براي رسيدن به اعتدال چه بايد کرد و راه دستيابي به اين فضيلت مهم که کانون توجّه مشترک همۀ پيام‌آوران الهي و نقطۀ التقاء اديان توحيدي است، چيست؟

    بي‌شک براي نهادينه شدنِ واقعي اين فضيلت انسان‌ساز و جامعه‌ساز، بايد آن را در سه ساحت با اهميّت، تثبيت نماييم:

    ساحت نخست، فکر و انديشه است. بايد پيش از هر چيز، اعتدال را از حيث نظري بپذيريم و نظراً بدان معتقد باشيم. بسياري از معضلاتِ کنونيِ متديّنان در مقام عمل، خصوصاً مشکلات و آسيب‌هاي اجتماعي و ملّي، ريشه در اشکالات نظري و فکري ما دارد و تا اين جهت، اصلاح نشود اميد اصلاح در مقام عمل بيهوده است. ما بايد اولاً و به طور حقيقي از منظر فکري و عقيدتي، به اعتدال معتقد باشيم تا سپس بتوانيم عملکرد خود را براساس اين رويکرد، تنظيم نماييم.

    ساحت دوم، احساسات و عواطف و خصوصاً عواطف و هيجانات ديني و مذهبي است که بايد فضيلت اعتدال بر آن، محيط و حاکم شود. امروز برخي از تعصّبات بي‌جا و سفيهانه که به نام اديان و مذاهب، توجيه و تحکيم مي‌شود، بلاي جان انسان‌هاي بي‌پناه شده است. نمونۀ آن رفتارهاي نفرت‌انگيز تکفيري‌ها و همچنين خشونت‌هاي تمام نشدني صهيونيست‌هاست که دل هر انسان آزاده‌اي را به درد مي‌آورد. عرصۀ عواطف و احساسات، خصوصاً هيجانات سياسي بايد به وسيلۀ فضيلت اعتدال تنظيم شود تا از مسير صحيح، به راه گمراهي منحرف نگردد.

    و بالأخره سومين ساحت، ساحت عمل و رفتار ماست که بايد به زيور فضيلت اعتدال، مزيّن گردد تا بشريّت را به سوي خود جذب نمايد.

    بي‌شک، نقش رهبران و عالمان اديان براي تثبيت اين فضيلت حيات‌بخش در همۀ اين ساحت‌هاي سه‌گانه، نقشي کاملاً مؤثّر و حتّي بي‌بديل است. بايد همّت و اهتمام امروز پيشروان اديان، مصروفِ تحکيم نظري و عملي اعتدال و اعتدال‌گرايي شود تا بشريّت، طعم شيرين زندگيِ همراه با مسالمت و امنيّت و اميد و آزادي و صلح را بچشد و در سايه‌سار اديان توحيدي به سر منزل سعادت نايل گردد. به اميد آن روز.

     توفيقات شما عزيزان را خواستارم و از تلاش‌هاي شما براي تقريب اديان توحيدي سپاس‌گزاري مي‌کنم.

     

    حسين المظاهري

    16 / بهمن / 1392

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365