جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    رذیلت سی و دوّم: ناخشنودی از تقدیر الهی

    شرح فضیلت‌ها و رذیلت‌های اخلاقی

    رذیلت سی و دوّم: ناخشنودی از تقدیر الهی

    یکی از صفات رذیله، ملکۀ ناخشنودی از مقدّرات الهی است. در پی رسوخ این صفت ناپسند در دل انسان، از تمامی اشیاء جهان ناراضی و ناخشنود می‌گردد و موجب می‌شود که همۀ امور عالم را منفی و سیاه ببیند.

    در قرآن‌کریم و روایات اهل‌بیت( بر ضرورت رضایت به تقدیر و قسمت الهی، تأکید فراوانی شده است. بدون تردید، بهترین ارزش و فضیلت برای بنده نیز آن است كه از پروردگارش راضی باشد. اساساً این رضایت، از ایمان سرچشمه می‌‏گیرد و هر چه ایمان قوی‌تر و راسخ‌تر باشد، رضایت بنده افزون‌تر خواهد شد. امام سجاد% در دعای ابوحمزۀ ثمالی، به ما می‌آموزند ایمانی از خداوند طلب کنیم که از قلب برخاسته باشد و باعث شود به آنچه خداوند سبحان برای ما مقدّر فرموده، راضی و خشنود باشیم. می‌فرمایند:

    «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيمَاناً تُبَاشِرُ بِهِ‏ قَلْبِي‏ وَ يقِيناً حَتَّي أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ يصِیبَنِي إِلَّا مَا كَتَبْتَ لِي وَ رَضِّنِي مِنَ الْعَيشِ بِمَا قَسَمْتَ لِي يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ»[1]

    متأسفانه بسیاری از مردم نسبت به آنچه در زندگی قسمت آن‌ها شده، ناراضی و ناخشنودند. آن‌ها در اثر ابتلا به این رذیلت، دچار کفران نعمت می‌شوند، به خدا و بندگان خدا معترضند و رفتارشان همراه با خشم و بی‌ادبی است. بدگمانی، وسوسۀ فکری و منفی‌بافی و نیز گناهانی همچون غیبت، تهمت و سخن‌چینی، آنان را احاطه کرده، رفته رفته راه شرک و کفر عملی را می‌پیمایند.

    این ملکۀ ناپسند، مراتبی دارد؛ مرتبۀ ضعیف آن، کراهت و نارضایتی قلبی است. در مرتبۀ میانه، آنچه در قلب انسان می‌گذرد، بر زبان جاری می‌سازد و لب به اعتراض می‌گشاید. مرتبه سوّم، نشان‌گر نارضایتی عملی انسان در مقابل مقدّرات الهی است. ترك مستحبّات و بلكه واجبات، و انجام مكروهات و بلكه محرّمات، نشانۀ بروز این مرتبه است.

    بركندن ریشۀ این درخت خبیث از جان انسان، راه‌هایی دارد؛ از جملۀ راهکارها، تقویت ایمان، با تأمّل و تدبّر در آیات و روایاتی است که در این زمینه وارد شده است. راه دیگر، تلاش برای جلب محبّت الهی است که رسوخ این محبّت در دل، ریشۀ نارضایتی و اعتراض را می‌سوزاند. راه سوّم، مداومت بر عبادت است که به فرمودۀ قرآن‌کریم، انسان را به یقین می‌رساند:

    >وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقينُ<[2]

    از این گذشته، اگر انسان قدری فکر کند، به ‌خوبی درمی‌یابد که معمولاً ریشۀ مشکلات و نارسایی‌ها، در رفتار خودش یا سایر بندگان یافت می‌شود و ارتباطی با خداوند و مقدّرات او ندارد که موجب نارضایتی و ناخشنودی از حق‌ تعالی گردد. آنچه خداوند تعالی برای انسان مقدّر فرموده، به‌ جز خیر و نیکی و خوبی نیست و آنچه بدی به انسان می‌رسد، از جانب خودش یا سایر مخلوقات است: >ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ<[3]



    [1]. إقبال الأعمال، ج‏ 1، ص 67.

    [2]. الحجر، 99: «و پروردگارت را پرستش كن تا اینكه مرگ تو فرا رسد.»

    [3]. الروم، 41: «به سبب آنچه دست‌های مردم فراهم آورده، فساد در خشكی و دریا نمودار شده است‏.»

    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365