جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    پيام معظم له به همايش وظايف فرهنگي مديران گروههاي آموزشي واحد هاي منطقه چهار دانشگاه آزاد اسلامي

    بسم الله الرحمن الرحیم

    برگزاری این همایش که به منظور تبیین مسئولیت های خطیر فرهنگی مدیران گروههای آموزشی دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه چهار کشور تشکیل گردیده ، فرصت شایسته ای برای شناخته هرچه بهتر این وظلایف و هم اندیشی لازم برای اجرای هر چه صحیح تر این مسئولیت است . اساساً این باور مهم که مسأله اول در نظام مقدس جمهوری اسلامی ، مسأله فرهنگ و مسائل فرهنگی است و اعتقاد راسخ به اینکه زیر بنای هر گونه توسعه پایدار و همه جانبه ، و به تعبیر بلند قرآن کریم «رشد» ، در گرو توجه جدی به جهات فرهنگی است ، اهتمام حقیقی همه مسئولان و جامعه فرهنگی کشور را طلب می کند و در این میان نقش عناصر مسئول در دانشگاهها و سایر و مجامع علمی و آموزشی کشور ، بی تردید نقشی برتر و در صدر است .

    بنابراین شایسته است یکایک متصدیان فرهنگی و علمی و از جمله شما مدیران گرامی گروههای علمی دانشگاهها ، با عزمی راسخ تر و بصیرتی عمیق تر ، بدنبال طراحی و برنامه ریزی کلان و دقیق و فراگیر برای ارتقاء روز افزون زوایای فرهنگی دانشجویان عزیز باشید و در کنار نقش علمی و تخصصی خود در عرصه دانشگاه ، از نقش مهم و اجتماعی و خویش ، غفلت نورزید .

    اینجانب درایم مجال کوتاه به سه نکته اساسی پیرامون وظایف سنگین فرهنگی شما عزیزان اشاره می کنم و امیدوارم در این همایش و در استمرار آن ، با کمال دقت و صرف وقت و کار کارشناسی ، فهرست جامعی از مسئولیت فرهنگی مدیران گروههای آموزشی دانشگاهه ، تهیه و تدوین گردد.

    1)     مدیران محترم گروههای آموزشی دانشگاهها به عنوان مسئولان عالی رشته های علیم ، باید در تنظیم و سازماندهی برنامه های آموزشی به گونه ای ، عمل کنند دو مؤلفه تعلیم و تزکیه رادر کنار یکدیگر ، مد نظر داشته باشند و وظیفه عظیم تربیتی را از مسئولیت بزرگ آموزشی ، جدا ننمایند . بر اساس تصریحات مکرر قرآن کریم و آنچنانچه تجربه دراز دامن بشری نیز به خوبی نشان داده است ، جدایی آموزش از پرورش ،نه تنها به نفع انسان و جوامع انسانی نیست ، بلکه نوعاً موجبات آسیب های جدی به بشریت را فراهم آورده و سبب مشکلات بی شمار برای انسان و انسانیت است . بنابراین باید دانشجویان عزیزی که امانت های ملت در دست شما هستند در مدت تحصیلات و حضور در دانشگاه ، واجد «معرفت» به معنای حقیقی گردند و نه حامل سلسه علوم ظاهری ، «معرفت» ، علم آمیخته با بصیرت است و این بدست نمي آيد مگرازطرق توجه تام به امرتزكيه واخلاق وتربيت كه بايد همراه باآموزش وتعليم باشد.

    اين جهت در دانشگاهي كه( پسوند اسلامي ) براي آن به منزله يك اصل تفكيك ناپذير, ازروز اول تاسيس ‘قرارداده شده ,يكي ازاهداف مهم آن ,ارتقا سطح اسلاميت در دانشگاه و درميان دانشجويان عزيز بوده است , امري كاملا روشن وضروري است .

    2) مديران محترم گروههاي آموزشي بعنوان كساني كه در صدر گروههاي علمي دانشگاه قرار گرفته اندوبر جمعي از اساتيد محترم, سمت مسئوليت يافته اند, بايددراخلاق وسيره مديريتي خود به اصول فرهنگي مديريت كه تماما درسيره مديريتي رسول خداوائمه هدي صلوات الله عليهم اجمعين تبيين وترسيم شده است , متوجه وپايبند باشندو به منطق اخلاقي مديريت ,التزام جدي نشان دهندتا بتوانند وظايف خود را به نحو ا حسن به انجام رسانند.دراين ميان ده اصل , جامع ساير اصول وداراي اهميت ورتبه برتراست :

    اول : اصل تقوي وحفظ حدودالهي

    دوم : اصل حسن خلق ورفق ومدارا وادب

    سوم : اصل شرح صدر وپايداري

    چهارم : اصل شورا ومشورت

    پنجم : اصل انصاف و انتقاد پذيري

    ششم : اصل تصميم گيري همراه باتوكل و قاطعيت

    هفتم : اصل اعتدال درامور

    هشتم : اصل نظم وانظباط و جديت در امور

    نهم : اصل رعايت اهليت وشايسته سالاري

    دهم : اصل تفويض اختيار همراه با مسئوليت خواهي

    اينها اصولي است كه يكايك آن در سيره ومشي عملي اوليا الهي درمديريت جامعه انساني , باتكيه بر آيات كريمه الهي مراعات گرديده ومجال تبيين وشرح آن دراين فرصت نيست واميد است شما عزيزان بادقت درفرهنگ غني اسلامي ومعارف والاي قرآن وعترت , بتوانيد زوايا وابعاد اين اصول را به دقت شناسايي و ترسيم نموده ومورد عمل قراردهيد.

    3) مديران محترم گروههاي آموزشي بعنوان كساني كه درانتخاب ودعوت از اساتيد محترم , داراي نقش هستند , بايد به اهميت وخطير بودن جايگاه استادان وضرورت برخورداري آنان از شرايط و ظرفيت هاي لازم براي مسئوليت بزرگي كه عهده دار مي شوند , التفاتي عميق و توجهي دقيق داشته باشند وبدانند كه در دانشگاههاوساير مجامع آموزشي  , هيچ كس , به اندازه استاد, درساختن شخصيت علمي ووتربيتي متعلمان وفارغ التحصيلان , نقش و سهمي  ندارد . بنابراين درانتخاب وبه كارگيري آنان , بايد كمال دقت  به خرج داده شود .

    از خداوند تعالي توفيقات شما عزيزان در شناخت وظايف فرهنگي آنان و نيز در برنامه ريزي واجراي

    آن وظايف , مسالت مي كنم و از برگزاركنندگان اين نشست و شما شركت كنندگان محترم , صميمانه تشكر مي نمايم

    والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته - حسین المظاهری
    16 اسفند 1385

    17صفرالمظفر 1428

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365