جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    پيام معظم له ‌به همايش ملي سيره سياسي و اجتماعي پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم

    بسم الله الرحمن الرحیم

    الحمد الله رب العالمین و الصلوة علی رسول الله محمد خاتم النبیین و علی عترته الطیبین الطاهرین.

    نامگذاری سال جاری به نام مبارک پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم ، برکات فراوانی را به همراه داشت که از جمله آن ، بر پایی همایش های علمی در تبیین شخصیت و سیره رسول مکرم و نبی خاتم و پیامبر اعظم بود . برگزاری این همایش نیز که با عنوان همایش ملّی سیره سیاسی و اجتماعی پیامبر اعظم بر پا گردیده ، فرصت دیگری است تا به مشی الهی آن بزرگوار در عرصه سیاست و اجتماع پرداخته شود . به طور خلاصه می توان گفت که سیره جامع نبی اکرم ، سیره تربیت عملی پیروان آن پیامبر عظیم الشأن است . در صحنه اجتماع و عمل اجتماعی ، آنچه در سیره پیامبر اعظم ، از جلوه ای خاص و بی بدیل بر خوردار است ، «اصلِ اساسیِ مهربانی و مداراست» که از رحمت خاص حق تعالی بر آن وجود مبارک است : « فَبِما رَحمةً مِن اللهِ لِنتَ لَهم وَ لو کُنتَ فظّاً غلیظَ القَلبِ لانفَظّوا مِن حولک». این سیره بلند مرتبه رسول خدا که ریشه در خلق عظیم آن حضرت دارد، مایه قوام و دوام مناسبات اجتماعی آن بزرگوار بود و در حقیقت ، آن بزرگوار را به کانون رحمت و محبت به خلق خدا تبدیل کرده بود. در عین حال، «اصل عدم سازش و مُداهنه» نیز از اصول تغییر ناپذیر شیوه آن حضرت بود و در عرصه حدود و فرائض الهی و برخورد با ستمگران و ظلم پیشه گان ، با کمال قاطعیت عمل می فرمود، چنانه دستور خداوند تعالی به آن پیامبر عظیم الشأن نیز همین بود :«فَلا تُطع المکذّبین وَ دُّوا لَو تُدهِنُ فَیُدهِنُون».

    در صحنه سیاست و مدیریت سیاسی جامعه نیز ، سیره نبوی ، سرشار از اصول عمیقی است که باید سرمشق همه اهل سیاست و مدیریت باشد .«اصلِ شرح صدر» که ریشه در آیه مبارکه «أفَمَن شَرَح اللهُ صَدرَه للإسلامِ فهُوَ عَلی نورٍ من رَبّه» دارد، یکی از بنیاهای محکم عمل سیاسی و راهبری آن بزرگوار است . «اصلِ شورا و احترام به رأی دیگران»که پشتوانه عظیم قرآنی «و امرهم شوری بینهم» و نیز «و شاورهم فی الأمر» را به همراه دارد، از دیگر بنیانهای سیره سیاسی پیامبر اکرم است .

    همه این اصول که منطق عملی و سیره حسنه رسول خدا را شکل می دهد ، برای آن بوده است که استعدادهای بشری شکوفا شود و انسان در جهتِ کمالِ مطلق ، هدایت شود . «کتابٌ أنزلناهُ إلیکَ لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ الظُلماتِ إلی النّور بإذنِ ربّهم إلی صراط العزیز الحمید». از این رو تربیت یافتگان سیره نبوی ، بر راه روشن حق و صراط مستقیم الهی قرار داند چنانچه خود آن بزرگوار نیز بر صراط مستقیم بود : «انکّ لَمِنَ المرسلین علی صِراطٍ مُستقیم». امید است با تمسّک به سیره آن بزرگوار چه در عرصه فردی ، چه در جنبه اجتماعی و چه در بُعد سیاسی و مدیریتی بتوانیم پیروان صادق و درست کرداری برای آن حضرت باشیم و در شکل دادن جامعه نبوی در این دوره از تاریخ ، نقش و سهم موثری ایفاء کنیم و فقط در این صورت است که در مقابل آن بزرگوار ، شرمنده نخواهیم بود ، گرچه هیچگاه حق عظیم آن پیامبر والامقام را به هیچ روی ادا نخواهیم کرد و از عهده شکرش بر نخواهیم آمد . اللّهم صل علی محمد و آل محمد و احشرنا معهم و أحینا حیاتهم و أمتنا مماتهم . والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته و تحیاته.

    از همه مسئولان و متصدیان برگزاری این نشست ملی به ویژه اولیاء محترم دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا و نیز از کلیه شما شرکت کنندگان و ارادتمندان پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم ، صمیمانه تشکر و تقدیر می نمایم و توفیقات روز افزون همگان را همراه با دعای مستجاب حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفدا مسآلت می کنم .  

     

    والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته - حسین المظاهری
    16 اسفند 1385

    17صفرالخیر 1428

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365