جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    پيام‌ به‌ همايش‌ روحانيون‌ و اعضاي‌ كانونهاي‌ فرهنگي‌ و هنري‌ مساجد‌

    پیام‌ معظّم له به‌ همایش‌ روحانیون‌ و اعضای‌ كانونهای‌ فرهنگی‌ و هنری‌ مساجد استان‌ اصفهان‌

     

        بسم الله الرحمن الرحیم

     قال‌ الله تعالی‌: «لَمسجدٌ اُسَّس‌َ عَلی‌ التِّقوی‌ من‌ اَوِّل‌ یوم‌ٍ أَحَق‌ُّ أَن‌ تَقُوم‌َ فیه‌ ، فیه‌ رجال‌ٌ یحبُّون‌َ أَن‌ یتَطَهّروا وَ اللهُ یحب‌ّ لمُطِّهَّرین‌»

    مسجد از منظر «قرآن‌ و عترت‌»، كانون‌ معنویت‌ و مركز عبودیت‌ و خاستگاه‌ حركت‌ برای‌ آگاهی‌ و بیداری‌ مؤمنان‌ است‌ و از این‌ جهت‌، جایگاه‌ مسجد در آیین‌ محمّدی صلی الله علیه و آله و سلم ، جایگاهی‌ بدیع‌ و بی‌ بدیل‌ است‌.

    برگزاری‌ این‌ همایش‌ را فرصت‌ مغتنمی‌ قلمداد كرده‌ و ضمن‌ تشكّر و قدردانی‌ از مسئولان‌ و شركت‌ كنندگان‌ محترم‌، سه‌ نكته اساسی‌ را به‌ طور گذرا بیان‌ می‌كنم‌:

    1- پیوند كانونهای‌ فرهنگی‌، هنری‌ با مساجد كه‌ اكنون‌ شانزدهمین‌ سال‌ تجربه خود را پشت‌ سر گذارده‌ است‌، از بركات‌ نظام‌ مقدّس‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و كاری‌ شایسته‌ و حركتی‌ بایسته‌ بود و اگر با جدیت‌ بیشتر و برنامه‌ ریزی‌ متقن‌ و جامع‌، استمرار و تداوم‌ یابد، بی‌ تردید بركات‌ و حسنات‌ آن‌ نیز، مضاعف‌ خواهد گردید. در نگاه‌ والای‌ قرآن‌ كریم‌، یك‌ كانون‌ فعّال‌ و مثبت‌ دینی‌ و اجتماعی‌، كانونی‌ است‌ كه‌ از دو عنصر ارزشمند، تشكیل‌ یافته‌ باشد:

     نخست‌ آنكه‌: شالوده‌ و بنیان‌ آن‌ از آغاز، پاك‌ و بر اساس‌ تقوای‌ الهی‌ بنا شده‌ باشد  :«لَمَسجدٌ اُسَّس‌َ علی‌ التّقوی».

    و دوّم‌ آنكه‌: اعضاء و حامیان‌ و پاسداران‌ آن‌، انسانهای‌ پاك‌ و درستكار و با ایمان‌ و مصمّم‌ باشند:  «فیه‌ رجال‌ٌ یحبّون‌ أن‌ یتَطَهِّروا».

     2-محور اصلی‌ توجّه‌ و اهتمام‌ كانونهای‌ فرهنگی‌ هنری‌ مساجد، باید مقوله بسیار با اهمیت‌ فرهنگ‌ باشد. فرهنگ‌، روح‌ تمام‌ حركتها و فعّالیتهای‌ فرد و جامعه‌ و جهت‌ دهنده‌ به‌ جریان‌ تصمیم‌گیری‌ كلان‌ در كشور و حكومت‌ است‌ و از اینرو اهمیت‌ آن‌ در كنار سایر امور از برجستگی‌ و تشخّص‌ بسیار ویژه‌ای‌ برخوردار است‌ و دقیقاً به‌ همین‌ جهت‌، دشمنان‌ اسلام‌ و نظام‌ اسلامی‌ پس‌ از آنكه‌ در جریان‌ جنگ‌ و مبارزه مسلّحانه‌ با ملّت‌ ایران‌، خود را ناكام‌ و نگون‌ بخت‌، یافتند، تهاجم‌ فرهنگی‌ و حمله‌ به‌ فرهنگ‌ این‌ ملّت‌ را آغاز كردند و همچنان‌ این‌ جنگ‌ و مبارزه‌ در أَشكال‌ مختلف‌ و گوناگون‌ ادامه‌ و استمرار دارد. روزی‌ در شكل‌ ترویج‌ انواع‌ و اقسام‌ فسادها و تشویق‌ جریانهای‌ خلاف‌ اخلاق‌ و امروز نیز در قالب‌ خدشه‌ در اعتقادات‌ دینی‌ و پراكندن‌ شبهه‌های‌ فراوان‌ و گوناگون‌ علیه‌ اصول‌ و فروع‌ و ارزشهای‌ متعالی‌. از اینرو وظیفه كانونهای‌ فرهنگی‌ هنری‌ مساجد، در عرصه تبیین‌، تعمیق‌ و حراست‌ و صیانت‌ از فرهنگ‌ و مرزهای‌ عقیدتی‌ و فرهنگی‌ مردم‌ خصوصاً نسل‌ حق‌ّ طلب‌ و تكامل‌ خواه‌ جوان‌، بسیار خطیر و سنگین‌ است‌ و اداء این‌ وظیفه اسلامی‌ و انقلاب‌ جُز با چهار سلاح‌ «ایمان‌ و علم‌ و عقلانیت‌ و پایداری‌» امكان‌پذیر نیست‌.

    3- روحانیون‌ و ائمّه محترم‌ جماعات‌، به‌ عنوان‌ سفیران‌ هدایت‌ و حاملان‌ معارف‌ دینی‌، نقش‌ خود در هماهنگ‌ سازی‌ هرچه‌ بیشتر كانونهای‌ فرهنگی‌ هنری‌ با مساجد را به‌ نحو أحسن‌ شناسایی‌ كنند و با توجّه‌ هرچه‌ بیشتر به‌ اهمیت‌ این‌ نقش‌ مهم‌ّ ، در جذب‌ جوانان‌ به‌ سمت‌ مسجد، جدّیت‌ و تلاش‌ نمایند و ذائقه فرهنگی‌ و علاقه اجتماعی‌ نسل‌ جوان‌ را با استفاده‌ از تعالیم‌ حیات‌ بخش‌ و انسان‌ ساز دینی‌، تنظیم‌ و تعدیل‌ كنند.

    از خداوند متعال‌ دوام‌ توفیقات‌ شما عزیزان‌ در عمل‌ به‌ وظایف‌ سنگین‌ فرهنگی‌ و پیروزی‌ و نصر شما را در میدان‌ جهاد عقیدتی‌ مسألت‌ می‌كنم‌.

    والسلام‌ علیكم‌ و رحمة الله و بركاته‌

    حسین‌ المظاهری‌

    14/12/87

    6 ربیع‌ المولود / 1430
    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365