جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد


 
  • پیام به سوّمین کنگرۀ بین‌المللی نهج‌البلاغه، راه نجات؛ «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه»
  • شرکت معظّم‌له در انتخابات ریاست جمهوری
  • پیام تسلیت در پی عروج شهادت‌گونۀ رییس محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ نهم: هدف از خلقت انسان(3)
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ هشتم: هدف از خلقت انسان(2)
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان

  • -->

    پيام معظّم له به چهارمين همايش مسئولان اقامه نماز واحدهاى دانشگاه آزاد اسلامى

    رَبِّ اجْعَلنى مُقيمَ الصَّلوةِ وَ مِنْ ذُرّيَتي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ

    برگزارى اين نشست، كه به منظور تكريم و ترويج فريضه انسان ساز نماز تشكيل گرديده، فرصت مغتنمى براى تدّبر بيشتر در رهنمودهاى حيات بخش قرآن و عترت در خصوص نماز و برنامه ريزى براى اجراء اين رهنمودهاست.

    قرآن كريم، نماز را نماد و نشانه روشنِ عبوديّتِ انسان در پيشگاه ذات اقدسِ خداوند تعالى قلمداد مى‏كند و علامت پارسايان و اهل ايمان را اقامه نماز برمى‏شمارد و از اينرو نماز را فريضه‏اى همگانى و همه جايى مقرّر مى‏نمايد: «انّ الصلوة كانت على المؤمنينَ كتابا موقوتا».

    «برپايى نماز»، مرحله اوّل و عمومى اين فريضه بزرگ است و از آن مى‏توان به عنوان «نمازِ فريضه» نام بُرد. و پس از آن مراتب و مراحل بالاتر و والاترى است كه فرد و جامعه ايمانى و اسلامى بايد براى رسيدن به آن مراتب، در سعى و تلاش باشند.

    از جمله اين مراتب، «نماز رشد و هدايت» است كه قرآن كريم با آيه مباركه «اقم الصلوةَ انّ الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر» از آن ياد كرده است. با كمال تأسّف بايد گفت اگر فرد و جامعه اسلامى ما، گرفتار يك سلسله مشكلات و ناهنجاريهاى اخلاقى در عرصه‏هاى گوناگون و خصوصا در عرصه‏هاى اجتماعى و سياسى است، بدان سبب است كه اقامه و به پا داشتن نماز به معناى حقيقى آن يعنى بهره‏بردارى از نور و روح و پيام نماز، در ميان ما جارى نيست.

    و مرحله بالاتر از اين «نماز ذكر و اُنس» است كه خداوند تعالى با آيه «أقم الصلوة لِذكرى» آن را به ما مى‏آموزد. اقامه نماز براى ذكر حقيقى خداوند است و براى توجّه به اينكه مبدأ و مقصدِ همه امور، خداى تعالى است و هر چه غير اوست، هيچ و پوچ است و اساسا جُز او ، وهم و خيالى بيش نيست. و البته دستيابى به اين مرحله، جُز براى پاكان و مقرّبان ميسور نيست.

    و مرحله والاتر كه جُز رسول خدا  صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم و ائمه هدى عليهم‏السلامـ را به آن مرتبه، راه نيست و اين جايگاه، تنها ويژه آن ذوات عاليمقدار است، «نماز قرب» است كه آيه آخر سوره علق ـ كه آيه سجده است ـ بر آن دلالت دارد. و اين همان مرتبه عظيمى است كه در فكر و انديشه ما نمى‏گنجد و پاى خرد و عقل براى پيمودن مسير آن كوتاه است.

    اميد است خداوند متعال به همه ما توفيق تدبّر و تفكّر در مراتب گوناگون فريضه الهى نماز و نيز عمل به رهنمودهاى قرآن و عترت در اين زمينه را عنايت و مرحمت فرمايد.

    از دانشگاه آزاد اسلامى و همه مسئولان و متصدّيان برگزارى اين نشست، صميمانه تشكّر و قدردانى مى‏كنم و سعادت ابدى آنان را از خداوند تعالى مسألت مى‏نمايم.

    والسلام عليكم و رحمة اللّه‏ و بركاته.

     

    حسين المظاهرى

    18 آذر 1388

    21 ذى الحجه / 1430

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365