جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    پيام معظم‌لّه به ششمين همايش اهل قلم

    پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری «مدّ ظلّه العالی» به ششمین همایش اهل قلم

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    ششمین همایش اهل قلم که با توجّه ویژه و ملّی به موضوع « اخلاق» شکل گرفته است، نشاندهندۀ استمرار تلاش و اهتمام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای ارج گذاری به اصحاب کتاب و صاحبان قلم در حوزۀ معارف و علوم اسلامی است. بی شک، این همّت بلند و سعی مشکور، شایستۀ قدردانی و آفرین گویی است.

    اینجانب با تشکر از همۀ کسانی که در این کار شایسته، نقش داشته اند اعمّ از متصدیان و مسئولان محترم این همایش و صاحبان گرامی آثار و تألیفات و شما میهمانان گرانقدر، با تأکید بر نکات و مطالبی که در سالهای پیشین، عرضه شد، یک نکته مهمّ دیگر را نیز عنوان می کنم:

    این نکته، معطوف به موضوع بسیار با اهمیتی است که در این دوره، به عنوان موضوع ویژه و محوری و در گستره ملّی، مورد اهتمام مسئولان این همایش قرار گرفته است.

    اخلاق، موضوعی است که در حقیقت، « فقهِ فقه» و « فقهِ اکبر» است و جایگاه رفیع و عظیم آن در مجموعۀ علوم و معارف اسلامی، جایگاهی برتر و کاملاً منحصر به فرد است. گستردگی مباحث این علم شریف، از سویی و تأثیر عمیق آن در تنظیم شخصیّت فرد و اجتماع، از سوی دیگر و اهمیّت موضوعات زیر بنایی در این علم نظیر بحث فلسفۀ اخلاق، از سوی سوّم و تأکید بلیغ قرآن و عترت بر موضوع اخلاق، از سوی چهارم، همه و همه باعث می شود تا پرداختن به آن را نه به شکل یک مسألۀ جنبی و دست دوّم، بلکه به عنوان یک کار و هدف اصلی، هرچه بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

    اکنون نه تنها، عدم وجود دروس اخلاق در حوزه های علمیه به طور خاصّ و در جامعۀ ما به طور عامّ، به شکل یک مسألۀ جدّی درآمده و خلأ آن مرتّباً تکرار می شود، بلکه در حوزۀ تألیف و خلق آثار مربوط به علوم و معارف اسلامی نیز، نگاه به موضوع اخلاق و موضوعات وابسته، یک نگاه درجه اوّل و یک ضرورت حیاتیِ اجتناب ناپذیر نیست. امروز با گذشت سی سال از انقلاب پرشکوه اسلامی، هنوز یک دایره المعارف گسترده و تفصیلی در علم اخلاق، تدوین و منتشر نشده است و این ضعف را باید هرچه سریعتر با تشکیل یک گروه علمی، جبران نمائیم.

    ضعف توجه به اخلاق، سراسر شئون جامعۀ ما اعم از شئون فردی، علمی، اقتصادی و سیاسی را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده است و بی هیچ تردیدی نیاز اول امروز ما در همۀ این شئون و ابعاد، اخلاق است، چنانکه فلاح و نجات و رستگاری ما و اصلاح همۀ شئون زندگانی ما، بازگشت به اخلاق و توجه جدّی به اخلاق است. «قَد أفلَحَ مَن زَکّیها و قَد خاب من دسّیها».

    امید است با اهتمام و تلاش اصحاب قلم، این نقیصۀ مهم مرتفع گردیده و در سالهای آینده شاهد خلق آثار بیشتر و ارزشمندتری در زمینه های مختلف مربوط به اخلاق، بویژه در دو عرصۀ «اقتصاد و سیاست» باشیم، زیرا این دو عرصه، به لحاظ در بر داشتنِ دو عنصر مهمّ «ثروت و قدرت» بیش از دیگر عرصه ها، نیازمند تبیین دیدگاههای اخلاقی قرآن و عترت است و فعّالان این دو عرصه نیز باید بیش از پیش به رهنمودهای حیات بخش اخلاقی، توجه و اهتمام نشان دهند.

    بار دیگر از همۀ مسئولان این همایش، بویژه مسئول محترم دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و معاون محترم پژوهشی این دفتر، صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم و برای همۀ اصحاب قلم، توفیق الهی در جلب رضایت خداوند تعالی را مسألت می کنم.

    والسّلام علیکم و رحمه الله و برکاته

    8 ربیع المولود/ 1431- 4/12/1388

    حسین المظاهری

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365