جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۳۹۷ جمعه ۳۰ شهريور

 
  • بیانات مختصر معظّم‌له در جمع عزاداران حسینی«ع» در مسجد امیرالمومنین«ع» اصفهان - 20/6/1397
  • درس اخلاق؛ شرح چهل حدیث، حدیث بیست و یکم: قرب نوافل، جلسۀ سوم
  • درس اخلاق؛ شرح چهل حدیث، حدیث بیست و یکم: قرب نوافل، جلسۀ دوم
  • درس اخلاق؛ شرح چهل حدیث، حدیث بیست و یکم: قرب نوافل، جلسۀ اوّل
  • پیام تسلیت به مناسبت ارتحال فقیه وارسته حضرت آیة‌الله آقای حاج شیخ مجتبی بهشتی«قدّس‌سرّه»
  • برگزاری مراسم جشن عید غدیر در دفتر معظّم‌له
  • درس اخلاق؛ شرح چهل حدیث، حدیث بیستم: توجّه به سه موضوع، در مکاتبه‌ها و گفتگوهای دانشمندان
  • درس اخلاق؛ شرح چهل حدیث، حدیث نوزدهم: سه عامل رسیدن به بالاترین مرتبۀ کمال
  • درس اخلاق؛ شرح چهل حدیث، حدیث هجدهم؛ کسب قدرت مادی و معنوی در پرتو توکّل به خداوند

  • ---->


    پيام به‌ اختتاميۀ اوّلين‌ دورۀ مسابقۀ قرآني‌ نمايش‌هاي‌ كوتاه‌ راديويي
     

    پيام‌ مرجع‌ عاليقدر

    حضرت‌ آية الله العظمي‌ مظاهري‌ «مدّظلّه‌ العالي‌»

     

    به‌ اختتاميۀ اوّلين‌ دورۀ مسابقۀ قرآني‌ نمايشهاي‌ كوتاه‌ راديويي‌

     

     

    قال‌ اللهُ تعالي‌: أَلَيْس‌َ اللهُ بكاف‌ٍ عَبْدَه‌ُ وَ يُخوَّفُونَك‌َ بالّذين‌َ من‌ْ دُونه‌ وَ مَن‌ْ يُضْلل‌ اللهُ فَمالَه‌ُ من‌ْ هادٍ، وَ مَن‌ْ يَهْداللهُ فَمالَه‌ُ من‌ْ مُضل‌ٍّ ألَيْس‌َ اللهُ بعَزيزٍ ذي‌ انْتقام‌ٍ.

    در اين‌ آيات‌ بيّنات‌، كه‌ در فضاي‌ جهالت‌ زده مخالفت‌هاي‌ مشركان‌ و بُت‌ پرستان‌ با رسول‌ خدا«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم»، و براي‌ استحكام‌ بخشيدن‌ به‌ قلب‌ مبارك‌ آن‌ حضرت‌ و دل‌هاي‌ مؤمنان‌ و پيروان‌ آن‌ بزرگوار، شرف‌ صدور يافته‌، خداوند حكيم‌ مهربان‌، پيامي‌ بَس‌ بلند و عميق‌ را خطاب‌ به‌ همه انسان‌ها تا دامنه قيامت‌ بيان‌ فرموده‌ است‌:

    «آيا خداوند بندۀ خويش‌ را بسنده‌ و كفايت‌ كننده‌ نيست‌؟ و تو را از كساني‌ جُز او مي‌ترسانند و هر كس‌ را خداوند، گمراه‌ گذارد، رهنموني‌ نخواهد داشت‌. و هر كس‌ را خداوند، هدايت‌ و راهنمايي‌ فرمايد، گمراه‌ كننده‌اي‌ نخواهد داشت‌. آيا خداوند پيروزمندي‌ دادستاننده‌ نيست‌؟».

    محور اصلي‌ اين‌ پيام‌ حيات‌ بخش‌ آن‌ است‌ كه‌ خداي‌ رحمان‌ و رحيم‌، كفايت‌ كنندۀ امور بندگان‌ خويش‌ و بي‌ نياز كنندۀ آنان‌ از ديگران‌ است‌. «أَلَيْس‌َ اللهُ بكاف‌ٍ عَبْدَه‌ُ؟»

    گرچه‌ شأن‌ نزول‌ اين‌ آيات‌ مباركه‌ دربارۀ ارعاب‌ها و تهديدهاي‌ دشمنان‌ و مخالفان‌ پيامبر اكرم«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم»، است‌ ولي‌ بي‌شك‌ّ، اين‌ آيات‌، نويدي‌ بزرگ‌ براي‌ همۀ مؤمنان‌ راستين‌ و پويندگان‌ راه‌ حق‌ّ و حقيقت‌ است‌، چرا كه‌ دلهاي‌ آنان‌ را سرشار از اميد و آرامش‌ و نشاط‌ مي‌سازد و گامهايشان‌ را در پيمودن‌ راه‌ خدا و رسول‌، محكم‌ و استوار مي‌نمايد.

    اين‌ آيات‌ به‌ صراحت‌ هر چه‌ تمام‌تر به‌ ما مي‌گويد: اگر انسان‌ در ميانۀ امواج‌ بلاخيز اين‌ دنيا، كه‌ سراسر، اضطراب‌ و يأس‌ است‌، به‌ دنبال‌ دلي‌ آرام‌ و قلبي‌ مطمئن‌ و روحي‌ شاد و ضميري‌ اميدوار مي‌گردد، تنها راه‌ آن‌، ورود در عرصۀ عبوديّت‌ پروردگار متعال‌ است‌.

    دليل‌ و فلسفۀ اين‌ نكتۀ مهم‌ّ در همين‌ آيات‌، به‌ روشني‌ بيان‌ مي‌شود و آن‌ اين‌ است‌ كه‌ : «هدايت‌» و «ضلالت‌» به‌ دست‌ خداوند است‌:

     «وَ مَن‌ْ يُضْلل‌ اللهُ فَمالَه‌ُ من‌ْ هادٍ وَ مَن‌ْ يَهْداللهُ فَمالَه‌ُ من‌ْ مُضل‌ٍّ».

    نور هدايت‌، تنها و انحصاراً از فراز آسمان‌ اراده‌ و خواست‌ خداي‌ سبحان‌، بر سر بندگان‌ مي‌تابد و هر كس‌ كه‌ در شعاع‌ اين‌ نور روشنگر قرار گيرد و در پرتو آن‌، راه‌ ايمان‌ و عبوديّت‌ پروردگار را بپيمايد، هيچ‌ كس‌ نمي‌تواند او را به‌ گمراهي‌ و ضلالت‌ افكند، چرا كه‌ در ميانۀ آفتاب‌ هدايت‌، تاريكي‌ و ظلمت‌ ضلالت‌، محو مي‌گردد.

    اين‌ فلسفۀ روشن‌ كه‌ در آيات‌ متعدّدي‌ از قران‌ كريم‌ با تعابير مختلف‌، بارها مورد تأكيد و تكرار قرار گرفته‌ است‌، بيان‌ روشن‌ اين‌ مفهوم‌ متعالي‌ است‌ كه‌ هدايت‌ الهي‌ و اضلال‌ او، تداومي‌ است‌ بر خواست‌ خود انسان‌ كه‌ با اختيار و اراده‌، در فضايي‌ به‌ دور از جبر و اكراه‌، راه‌ عبوديّت‌ خداوند و يا راه‌ بندگي‌ شيطان‌ را آزادانه‌ انتخاب‌ مي‌كند.

    در راه‌ نخست‌، انوار تابناك‌ خداوندي‌، مسير حركت‌ او به‌ سوي‌ حق‌ّ و حقيقت‌ را روشن‌ مي‌سازد و باران‌ رحمت‌ و مهر الهي‌ بر سر او فرو مي‌بارد و عنصر آرامش‌ و امن‌ بر قلب‌ او حكمفرما خواهد شد:

     «الّذين‌َ امنوا وَ لَم‌ْ يَلْبسُوا ايمانَهُم‌ْ بظُلْم‌ٍ اُولئك‌َ لَهُم‌ُ الاَمْن‌ُ وَ هُم‌ْ مُهْتَدُون‌َ».

    ولي‌ در راه‌ دوّم‌، توفيقات‌ الهي‌ از او برگرفته‌ مي‌شود و نيروي‌ درك‌ و تشخيص‌ او از كار مي‌افتد و بر دل‌ او مُهر گمراهي‌ نهاده‌ شده‌ و بر چشمان‌ او حجاب‌ ماديّت‌ افكنده‌ خواهد شد:

     «أَفَرَ أَيْت‌َ مَن‌ تِّخَذَ الهَه‌ُ هَواه‌ُ وَ أَضّلِّه‌ُ اللهُ عَلي‌ علْم‌ٍ وَ خَتَم‌َ علي‌ سَمْعه‌ وَ قَلْبه‌ وَ جَعَل‌َ عَلي‌ بَصَره‌ غشاوَةً فَمَن‌ْ يَهْديه‌ من‌ْ بَعْد الله اَفَلا تَذَكِّرُون‌َ»

    و البته‌ چنين‌ انساني‌ با دست‌ خود در موجي‌ از ظلمت‌ها و تاريكي‌هاي‌ پشت‌ بر پشت‌ واقع‌ مي‌شود كه‌ هيچ‌ افق‌ روشني‌ در آن‌ نخواهد بود:

     «أَو كَظُلُمات‌ٍ في‌ بَحْرٍ لُجَّي‌ٍّ يَغْشاه‌ُ مَوج‌ٌ من‌ْ فَوقه‌ مَوج‌ٌ من‌ْ فَوقه‌ سَحاب‌ٌ ظُلُمات‌ٌ بَعْضُها فَوق‌َ بَعْض‌ٍ اذا أَخْرَج‌َ يَدَه‌ُ لَم‌ْ يَكَدْ يَراها وَ مَن‌ْ لَم‌ْ يَجْعَل‌ اللهُ لَه‌ُ نُوراً فَما لَه‌ُ من‌ نورٍ».

    اين‌ آيات‌ بيدار كننده‌ كه‌ نظاير آن‌ به‌ گونه‌اي‌ مختلف‌ و در قالب‌هاي‌ گوناگون‌ در قرآن‌ كريم‌ تكرار مي‌شود و هر آيه‌اي‌ در تفسير آيۀ ديگر به‌ ما ياري‌ مي‌رساند، همه‌ و همه‌، پيام‌ آور اين‌ است‌ كه‌: اي‌ انسان‌ اگر به‌ دامان‌ عبوديّت‌ پروردگار پناه‌ آوري‌، همو كه‌ ـ سبحانه‌ و تعالي‌ ـ تو را بسنده‌ است‌ و اگر از اين‌ حصن‌ حصين‌ به‌ هر سمت‌ و سوي‌، خارج‌ شوي‌ و رشته عبوديّت‌ و بندگي‌ با ذات‌ اقدس‌ او را قطع‌ نمايي‌، رابطه تو به‌ كلّي‌ با خداوند بريده‌ خواهد شد و در حقيقت‌ از درجۀ اعتبار ساقط‌ خواهي‌ شد:

     «وَ مَن‌ْ يَفْعَل‌ْ ذلك‌َ فَلَيْس‌َ من‌َ الله في‌ شَي‌ْءٍ»

     

    اكنون‌ كه‌ به‌ همّت‌ صدا و سيماي‌ مركز اصفهان‌، آيۀ حيات‌ آفرين‌ «أَلَيْس‌َ اللهُ بكاف‌ٍ عَبْدَه‌ُ» به‌ عنوان‌ موضوعي‌ براي‌ نمايشهاي‌ كوتاه‌ و هنرمندانه‌ قرار داده‌ شده‌، ضمن‌ تشكّر از همۀ مسئولان‌ اقدام‌ كننده‌ و ديگر كساني‌ كه‌ در اين‌ راه‌ قدم‌ برداشته‌اند، دو نكتۀ كوتاه‌ را متذكّر مي‌شوم‌:

     اوّل‌ آنكه‌: پيام‌ معرفت‌ آفرين‌ و زندگي‌ ساز قرآن‌، بايد با همۀ ابزارهاي‌ آگاهي‌ بخش‌ از جملۀ‌ هنر و نمايش‌ به‌ جامعۀ بشري‌ و بويژه‌ به‌ نسل‌ تكامل‌ خواه‌ و حق‌ّ جوي‌ جوان‌ منتقل‌ گردد و بي‌ شك‌ّ اگر اين‌ پيام‌ حيات‌ بخش‌ و مُتعالي‌، دستمايۀ هنرآفريني‌ هنرمندان‌ قرار گيرد، هم‌ اثري‌ جاودانه‌ و ماندگار، بر جاي‌ خواهد ماند و هم‌ سازندگان‌ و مخاطبان‌ را در سطحي‌ گسترده‌ و عميق‌، در سايه‌ سار «معنويّت‌ و عقلانيّت‌» كه‌ دو نياز ضروري‌ امروز بشريّت‌ است‌، واقع‌ خواهد ساخت‌.

    و نكتۀ دوّم‌ آنكه‌: اصحاب‌ رسانه‌ و هنرمندان‌ و تلاشگران‌ در عرصۀ هنر، بويژه‌ در زمينۀ موضوعات‌ قرآني‌، به‌ شرطي‌ از توفيق‌ و اقبال‌ الهي‌ برخوردار خواهند شد كه‌ حدود الهي‌ را پاس‌ دارند و به‌ دام‌ «هدف‌ و سيله‌ را توجيه‌ مي‌كند» در نغلطند و از مرز حدود شريعت‌، به‌ هيچ‌ وجه‌، خارج‌ نگردند كه‌ «تلْك‌َ حُدُودُ الله فَلا تَعْتَدُوها وَ مَن‌ْ يَتَعَدِّ حُدُوَدَ الله فَاُولئك‌َ هُم‌ُ الظّالمُون‌َ» اعراض‌ از حدود الهي‌ و تعرّض‌ به‌ حريم‌ آن‌، مصداق‌ آشكار ظلم‌ و ستمگري‌ است‌ و از اينرو به‌ دقّت‌ بايد از آن‌ حريم‌ها مواظبت‌ و صيانت‌ گردد.

    لازمۀ اين‌ مهم‌ّ، آن‌ است‌ كه‌ در مراحل‌ مختلف‌ ساخت‌ و فراهم‌ آمدن‌ اينگونه‌ برنامه‌ها از مرحلۀ نوشتن‌ متن‌ نمايشنامه‌ و فيلم‌ و نظاير آن‌ تا مرحلۀ تهيّه‌ و اجراء و توليد، بايد كارشناساني‌ آگاه‌ به‌ مسايل‌ ديني‌ و خبره در معارف‌ قرآني‌ بر آن‌ نظارت‌ نمايند، تا احتمال‌ خطا و آسيب‌، هر چه‌ بيشتر، كاهش‌ پيدا كند.

    از خداوند تعالي‌، توفيقات‌ روز افزون‌ شما عزيزان‌ را براي‌ تمسّك‌ به‌ حبل‌ المتين‌ قرآن‌ كريم‌ و بهره‌ برداري‌ هر چه‌ بيشتر و بهتر از معارف‌ تابناك‌ آن‌ كتاب‌ آسماني‌ در سايۀ تفسير عترت‌ طاهره‌«صلوات‌ الله عليهم‌ اجمعين»، كه‌ قرآن‌ ناطق‌ و مفسّران‌ اصلي‌ قرآن‌ مجيدند، و نيز توفيق‌ توجّه‌ و التزام‌ به‌ حدود الهي‌ و حفظ‌ حريم‌ آن‌ حدود حافظ‌ انسان‌ و جامعه‌، را مسألت‌ مي‌كنم‌. والسلام‌ عليكم‌ و رحمة الله و بركاته‌.

    حسين‌ المظاهري‌

    12 ذي‌ القعده‌ / 1431

    1389/7/28

     

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365
    Web:www.almazaheri.org     Email:info [at] almazaheri [dot] org