جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    پيام‌ معظّم‌له به‌ پانزدهمين‌ جشنواره سراسري‌ هنر و ادبيّات‌ ديني‌ و پژوهشي‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامي‌

    پيام‌ مرجع‌ عاليقدر حضرت‌ آية الله العظمي‌ مظاهري «مدّظلّه‌ العالي‌»

    به‌ پانزدهمين‌ جشنواره سراسري‌ هنر و ادبيّات‌ ديني‌ و پژوهشي‌

    دانشگاه‌ آزاد اسلامي‌

     

    بسم الله الرحمن الرحيم

     عن‌ ابي‌ عبدالله جعفر بن‌ محمّد الصّادق‌«عليه السلام»، عن‌ آبائه‌ الطّاهرين‌«عليهم السلام»، عن اميرالمؤمنين‌«عليه السلام»:

    «ان‌ّ الله ـ عزّوجل‌ّ ـ جميل‌ٌ يُحب‌ُّ الجمال‌َ و يُحب‌ُّ أَن‌ يُري‌ أَثرُ نعْمته‌ علي‌ عبده‌»

    هنر و ادبيّات‌، جايگاهي‌ تأثير گذار و بسيار با اهميّت‌ براي‌ انتقال‌ مفاهيم‌ و فرهنگ‌هاست‌ و از اينرو هنرمند، رسالتي‌ بس‌ بزرگ‌ و خطير را بر دوش‌ مي‌كشد. اين‌ دو عنصر برجسته‌، آنگاه‌ كه‌ با دين‌ و معنويّت‌، گره‌ خورده‌ و صبغه‌ و رنگ‌ الهي‌ و قدسي‌ پيدا كند، بي‌ گمان‌، برترين‌ تحوّلات‌ و ماندگارترين‌ تأثيرات‌ را بر ذهن‌ و ضمير مخاطبان‌ خود خواهد گذارد، چرا كه‌ به‌ تعبير بلند قرآن‌ كريم‌:

     «صبْغةَ الله و من‌ْ أحْسَن‌ُ من‌ الله صبغةً وَ نَحْن‌ُ لَه‌ عابدون‌»

    «رنگ‌ خدا ! و خوش‌ رنگ‌ و نگارتر از خداوند كيست‌؟ و ما پرستندگان‌ اوييم‌»

    بر اين‌ پايه‌، هنر و ادبيّات‌، وقتي‌ از كمال‌ و جمال‌ برخوردار خواهد شد كه‌ صبغه الهي‌ و رنگ‌ و نگار وحياني‌ و معنوي‌ داشته‌ باشد و در غير اينصورت‌ تنها، اسطوره‌اي‌ خيال‌انگيز و يا خيال‌ پردازيي‌ بي‌ اساس‌ خواهد بود.

    پيام‌ معظّم‌له به‌ پانزدهمين‌ جشنواره سراسري‌ هنر و ادبيّات‌ ديني‌ و پژوهشي‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامي‌لازمه برخورداري‌ هنر و ادبيّات‌، از چنين‌ كمال‌ و جمال‌ الهي‌ و قدسي‌، صفاي‌ روحي‌ و جلاي‌ باطني‌ هنرمند است‌ و از اينرو وقتي‌ هنر به‌ درجه اعتلاء كمال‌ و جمال‌ معنوي‌ خواهد رسيد كه‌ صاحب‌ آن‌ و پديد آورنده آن‌، خود، در درجه اعتلاي‌ معنوي‌ قرار گرفته‌ باشد. اين‌ هنرمند است‌ كه‌ بايد از گذرگاه‌ تجارب‌ معنوي‌ و قدسي‌ خود، جهت‌ زندگي‌ و حركت‌ مخاطبان‌ را مشخص‌ سازد و در حقيقت‌، مرتبه اعلايي‌ از حقائق‌ وحياني‌ را به‌ مراتب‌ ظلماني‌ چشم‌ و گوش‌ انسانها، تنزّل‌ دهد و در اين‌ صورت‌ است‌ كه‌ ما پديده مباركي‌ با عنوان‌ «هنر ديني‌ و معنوي‌» را تجربه‌ خواهيم‌ كرد و چنين‌ كار بزرگ‌ و خطيري‌ جُز از دست‌ و انديشه هنرمند متعهَّد و مهذِّب‌ ساخته‌ نيست‌.

    هنرمندان‌ و اديبان‌ ديني‌ ما بايد براي‌ نيل‌ به‌ هنر و ادبيّات‌ قدسي‌ و الهي‌، چشم‌ اشراقي‌ خود را بگشايند و گشوده‌ شدن‌ چشم‌ اشراقي‌، مستلزم‌ آن‌ است‌ كه‌ هنرمند، از خود بميرد و به‌ مصداق‌ كلام‌ گهربار «مُوتوا قَبل‌َ أَن‌ تَموتُوا» پيش‌ از فرا رسيدن‌ مرگ‌ ظاهري‌ و طبيعي‌، از عالم‌ فاني‌ و دنياي‌ مادّي‌ و تعلّقات‌ ظاهري‌، خويشتن‌ خويش‌ را فاني‌ سازد.

    به‌ بيان‌ ديگر بايد گفت‌: بي‌ ترديد همه حكمت‌ هنر ديني‌ و ادبيّات‌ معنوي‌، نيل‌ به‌ حقيقت‌ و تقرير هرچه‌ بهتر آن‌ براي‌ بشريّت‌ است‌ و انسان‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ حقيقت‌ و تقرير آن‌ براي‌ ديگران‌، بايد حجاب‌هاي‌ ظلماني‌ و مادّي‌ را بدراند و حتّي‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ درجات‌ عاليه‌اي‌ از حقيقت‌، بايد از حجاب‌هاي‌ نوراني‌ نيز عبور نمايد، كه‌ سخن‌ در اين‌ باب‌، در مجال‌ و اقتضاي‌ كنوني‌ ميسّر نيست‌. «قلم‌ اينجا رسيد، سر بشكست‌».

    آري‌، اگر چشم‌ اشراقي‌ و ديده بصيرت‌ انسان‌ گشوده‌ شود و بوسيله آن‌ بتواند وجه‌ آنچناني‌ اشياء و حقائق‌ امور را نظاره‌ كند، آنگاه‌ با ابراز هنر و ادبيّات‌ مي‌تواند ديگران‌ را نيز در اين‌ نظاره‌‌گري‌ عارفانه‌ شريك‌ نمايد و هم‌ خود به‌ پاره‌اي‌ از درجات‌ دعاي‌ نوراني‌ رسول‌ اكرم‌ «صلي الله عليه و آله و سلّم» ـ «اللّهم‌ أَرني‌ الاشياءَ كماهي‌» ـ باريابد و هم‌ ديگران‌ را به‌ اين‌ درجات‌ بلند نائل‌ گرداند.

    بنابراين‌، شرط‌ ظهور دين‌ و معنويّت‌ در هنر و ادبيّات‌، آن‌ است‌ كه‌ ملكوت‌ و حقيقت‌ در زندگي‌ هنرمند تحقّق‌ پيدا كند و روح‌ و جان‌ او به‌ حيات‌ طيّبه‌، زنده‌ و پاينده‌ گردد. اگر چنين‌ تحقّق‌ مباركي‌ در ذهن‌ و زبان‌ و روح‌ و جان‌ و مرام‌ و زندگي‌ صاحبان‌ آثار هنري‌ و پديد آورندگان‌ آثار ادبي‌، رخ‌ دهد، بي‌ ترديد، آنان‌ به‌ خوبي‌ در خواهند يافت‌ كه‌ «معنا» را بايد در كدام‌ «صورت‌» و «محتوا» را در كدام‌ «قالب‌» و «ماهيّت‌» را در كدام‌ «شكل‌» متجلّي‌ سازند و در واقع‌، توان‌ اين‌ را خواهند داشت‌ كه‌ «حقيقت‌ و ملكوت‌» را در «عالم‌ مُلك‌ و ظاهر» متمثّل‌ نموده‌ و به‌ ظهور رسانند.

    اگر برگزاري‌ جشنواره هنر و ادبيّات‌ ديني‌ شما دانشجويان‌ گرامي‌ و استادان‌ محترم‌ دانشگاه‌، گامي‌ هر چند كوچك‌ در اين‌ مسير عظيم‌ و خطير باشد و هنرمنداني‌ ديني‌ و معنوي‌ را پرورش‌ دهد تا بتوانند مفاهيم‌ ارزشي‌ و وحياني‌ را از جايگاه‌ بلند قرآن‌ و عترت‌، اخذ نموده‌ و در قالب‌هاي‌ هنري‌ و ادبي‌ فاخر و تأثير گذار به‌ مخاطبان‌ ارائه‌ نمايند و بدين‌ وسيله‌ تعليمات‌ حيات‌بخش‌ و معارف‌ انسان‌ ساز قرآن‌ و اهل‌ بيت‌ عصمت‌ و طهارت‌«عليهم السلام» را در متن‌ زندگي‌ مخاطبان‌ جاري‌ و ساري‌ نمايند، بي‌ شك‌ّ اين‌ جشنواره‌ به‌ توفيقي‌ بزرگ‌ نائل‌ شده‌ و دستاوردي‌ مهم‌ّ و ارزشمند را تجربه‌ كرده‌ است‌.

    اميد كه‌ با الطاف‌ خداوند سبحان‌ ـ كه‌ خود جميل‌ است‌ و جمال‌ را دوست‌ مي‌دارد و نيز ظهور آثار نعمت‌هاي‌ خود بر بندگان‌ را دوست‌ مي‌دارد ـ چنين‌ شود. ان‌ شاء الله.

     

    والسّلام‌ عليكم‌ و رحمة‌الله و بركاته‌

    حسين‌ المظاهري‌

    16 / محرّم‌ الحرام‌ / 1432

    1/10/1389

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365