جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد


 
  • پیام به سوّمین کنگرۀ بین‌المللی نهج‌البلاغه، راه نجات؛ «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه»
  • شرکت معظّم‌له در انتخابات ریاست جمهوری
  • پیام تسلیت در پی عروج شهادت‌گونۀ رییس محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ نهم: هدف از خلقت انسان(3)
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ هشتم: هدف از خلقت انسان(2)
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان

  • -->

    پيام معظم له به دومين همايش‌ مسئولان اقامه نماز دانشگاه آزاد اسلامي

                پيام‌ مرجع‌ عاليقدر حضرت‌ آية الله العظمي‌ مظاهري‌ «مدظله‌ العالي‌»

    به‌ دوّمين‌ همايش‌ مسئولان‌ اقامه نماز دانشگاه‌ آزاد اسلامي‌

      خداوند بزرگ‌ را سپاسگزاريم‌ كه‌ به‌ بركت‌ تعاليم‌ عاليه‌ و معارف‌ ساميه اهل‌ بيت‌ عصمت‌ و طهارت‌: و در فضاي‌ مبارك‌ نظام‌ مقدّس‌ جمهوري‌ اسلامي‌، توجّه‌ به‌ امر بسيار مهم‌ّ و سرنوشت‌ ساز «نماز» ، يكي‌ از برنامه‌هاي‌ اساسي‌، تلَقّي‌ مي‌گردد و بويژه‌ مسئولان‌ و متصدّيان‌ مسائل‌ فرهنگي‌، ترويج‌ و توسعه فرهنگ‌ اقامه نماز را مورد اهتمام‌ خاص‌ّ خود قرار مي‌دهند.

    نماز، برترين‌ نماد بندگي‌ آگاهانه انسان‌ در برابر خداوند تعالي‌ و زيباترين‌ جلوه راز و نياز به‌ پيشگاه‌ اوست‌. قرآن‌ كريم‌ به‌ طور مكرّر از «اقامه نماز» به‌ عنوان‌ برجسته‌ترين‌ نشانه «عبوديّت‌» ، در كنار دو عنصر مهم‌ّ «معرفت‌» و «عدالت‌» به‌ عنوان‌ شاخص‌ترين‌ صفات‌ اهل‌ ايمان‌ و تقوي‌، نام‌ برده‌ است‌: «الذّين‌ يؤمنون‌ بالغيب‌ و يقيمون‌ الصلوة و ممّا رزقناهم‌ ينفقون‌».

    همچنين‌ در آيات‌ فراوان‌ ديگري‌، مسأله «اقامه نماز» در كنار مؤلّفه‌هاي‌ برجسته ديني‌ و اجتماعي‌ نظير: صبر، امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر، حكومت‌ داري‌، اصلاح‌گري‌، خشيت‌ در برابر حق‌ّ تعالي‌، اجراء فرامين‌ قرآن‌ كريم‌، شورا و مشورت‌، مساوات‌ و مواسات‌، قرض‌ الحسنه‌، اخلاص‌ ورزي‌ در دينداري‌، امنيّت‌ اخلاقي‌ و اجتماعي‌، اعتصام‌ به‌ حبل‌ الهي‌ و اتّحاد و انسجام‌، و نيز موارد ديگر ذكر گرديده‌، كه‌ مناسب‌ است‌ اساتيد محترم‌ و مسئولان‌ فرهنگي‌، اين‌ آيات‌ شريفه‌ را مورد دقّت‌ و تدَبّر قرار دهند و با تنظيم‌ و استنتاج‌ از آن‌، مجموعه‌اي‌ از تحليل‌هاي‌ قرآني‌ پيرامون‌ نماز را در اختيار نسل‌ تكامل‌ طلب‌ جوان‌، بالاخص‌ دانشجويان‌ عزيز قرار داده‌ و جان‌ تشنه معنويّت‌ و هدايت‌ آن‌ عزيزان‌ را از شراب‌ طهور قرآن‌ كريم‌ سيراب‌ گردانند.

    توجّه‌ به‌ مجموعه آيات‌ مربوط‌ به‌ اقامه نماز، نكات‌ پُر بار و نتايج‌ سرنوشت‌ سازي‌ را در اختيار ما مي‌گذارد كه‌ در اين‌ مجال‌ كوتاه‌ به‌ سه‌ نكته اساسي‌ اشاره‌ مي‌شود:

    1 ـ «اصلاح‌گري‌» چه‌ در سطح‌ فردي‌ ـ كه‌ همان‌ «تهذيب‌ نفس‌» و تزكيه روح‌ انساني‌ است‌ و از اهم‌ّ واجبات‌ و بلكه‌ اوجب‌ واجبات‌ تلقّي‌ مي‌گردد ـ و چه‌ در سطح‌ اجتماعي‌ ـ كه‌ همان‌ «اقامه قسط‌ و عدل‌» و تحكيم‌ حدود و مقرّرات‌ الهي‌ است‌، به‌ گونه‌اي‌ دقيق‌، پيوندي‌ جدا ناشدني‌ با «اقامه نماز» دارد: «الّذين‌ يُمسَّكون‌ بالكتاب‌ و اقاموا الصلوةَ انّا لا نضيع‌ اجر المصلحين‌». هر كس‌ و هر گروه‌ كه‌ به‌ دنبال‌ اصلاح‌ نفس‌ و يا اصلاح‌ جامعه‌ است‌، بايد «تمسّك‌ به‌ قرآن‌» و ثقل‌ جدايي‌ناپذير آن‌ يعني‌ «عترت‌» و نيز «اقامه نماز» را سرلوحه عمل‌ قرار دهد و تنها در اين‌ صورت‌ است‌ كه‌ به‌ هدف‌ خود، نايل‌ خواهد آمد.

    2 ـ «امنيّت‌» نيز به‌ معناي‌ گسترده‌ و عام‌ّ آن‌ چه‌ در سطح‌ فردي‌ ـ كه‌ «ايمن‌ شدن‌ انسان‌ از هواي‌ نفس‌» و شيطان‌ درون‌ و برون‌ است‌ ـ و چه‌ در سطح‌ اجتماعي‌ ـ كه‌ «امنيّت‌ اخلاقي‌ جامعه‌» مي‌باشد ـ همانند اصلاح‌ گري‌، در گرو «تمسّك‌ به‌ قرآن‌ و عترت‌» و «اقامه نماز» است‌: «وَ تل‌ُ ما أُوحي‌َ اليك‌َ من‌ الكتاب‌ و أَقم‌ الصلوةَ ان‌ّ الصلوة تنهي‌ عن‌ الفحشاء و المنكر وَلَذكرُ الله اكبر». بر پا داشتن‌ نماز، به‌ معناي‌ حقيقي‌ آن‌، نتيجه بزرگ‌ «حكومت‌ ذكر و ياد خداوند» بر قلب‌ انسان‌ و بر جامعه انساني‌ را به‌ همراه‌ خواهد داشت‌ و امنيّت‌ و اطمينان‌ و آرامش‌ را بر فرد و اجتماع‌، حاكم‌ خواهد ساخت‌: «ألا بذكر الله تطمئن‌ّ القلوب‌».

    3 ـ مسئولان‌ و حاكمان‌ در نظام‌ مقدّس‌ اسلامي‌ و همه كساني‌ كه‌ در جامعه ديني‌، امكان‌ تصدّي‌ مناصب‌ بزرگ‌ و كوچك‌ و مسئوليّتهاي‌ خُرد و كلان‌ را پيدا مي‌كنند، وظيفه حتمي‌ آنان‌ «تحكيم‌ و تعميق‌ عبوديّت‌» ، «بسط‌ و گسترش‌ عدالت‌» و «دعوت‌ به‌ حق‌ّ همراه‌ با نظارت‌ پي‌گير همگاني‌» است‌ و در اين‌ ميان‌، ترويج‌ و توسعه فرهنگ‌ والاي‌ اقامه نماز به‌ عنوان‌ اساسي‌ترين‌ نماد و نشانه عبوديّت‌، از جايگاهي‌ ويژه‌ برخوردار است‌: «الّذين‌ ان‌ مكنّاهم‌ في‌ الاَرض‌ أقاموا الصلوةَ و اتُوا الزّكوةَ و أمروا بالمعروف‌ و نَهوا عن‌ المنكر و لله عاقبةُ الامور». اگر اين‌ وظايف‌ بزرگ‌ و خطير، به‌ درستي‌ توسّط‌ مسئولان‌ و كارگزارن‌ نظام‌ اسلامي‌ اجراء گردد، بي‌ شك‌ّ، حُسن‌ خاتمت‌ و عاقبت‌ در همه امور و مسائل‌، از آن‌ حكومت‌ و جامعه اسلامي‌ خواهد بود و بار سنگين‌ مسئوليّت‌، به‌ سر منزل‌ مقصود خواهد رسيد و اين‌ وعده تخلّف‌ناپذير خداوند متعال‌ است‌.

    از همه اساتيد و دانشگاهيان‌ عزيز شركت‌ كننده‌ در اين‌ همايش‌ و از متصدّيان‌ برگزاري‌ اين‌ نشست‌ فرهنگي‌ و ديني‌ در حوزه معاونت‌ فرهنگي‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامي‌، صميمانه‌ تشكّر مي‌كنم‌ و از خداوند تعالي‌ توفيقات‌ روز افزون‌ همگان‌ را در توسعه هرچه‌ بهتر فرهنگ‌ اقامه نماز مسألت‌ مي‌نمايم‌.

    والسلام‌ عليكم‌ و رحمة الله و بركاته‌

                                                                                حسين‌ المظاهري‌

                                                                          6 شعبان‌ المعظّم‌ / 1428

                                                                                   29/5/1386

     

     

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365