جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    پيام معظّم‌له به همايش بين‌المللي اديان توحيدي

    بسم الله الرحمن الرحيم

    پيام معظّم‌له به همايش بين‌المللي اديان توحيديخداوند مهربان را سپاس مي‌گوييم که در پرتو الطاف و عنايات خود، توفيق برگزاري نخستين همايش بين المللي اديان توحيدي را پس از همايش سال پيش که در سطح ملّي به انجام رسيد، عطا فرمود و اينک در دهۀ فجر انقلاب شکوهمند اسلامي ايران شما نمايندگان گرامي اديان و آئين‌هاي توحيدي در سطحي گسترده با تکيه بر معارف مشترک الهي، «نقش اديان در گرايش به معنويّت و عدالت» را سرلوحۀ گفتگوهاي عالمانه و خردورزانۀ خود قرار داده و بدينوسيله، ارتباط راهگشاي بين الادياني را توسعه و افزايش مي‌بخشيد.

    «معنويّت» گوهر واحد و جانمايۀ مشترک تمام اديان خداوندي است، و اساساً تشريع دين براي تضمين و تأمين معنويّت انسان‌ها و معنا بخشي به سرتاسر زندگي فردي و جمعي آدمي است: «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فيهِ» قرآن کريم، خطاب به مسلمين مي‌گويد: خداوند براي شما آئيني را مقرر و تشريع فرموده است که به نوح عليه‌السّلام سفارش کرده بود و آنچه به پيامبر خاتم صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم وحي شده، همان چيزي است که به ابراهيم و موسي و عيسي که درود خداوند بر آنان باد، توصيه گرديده و آن اين است که دين را برپاي دارند و در آن اختلاف و تفرقه مکنند. بر اين اساس، برپا داشتن آئين خداوند تعالي در همۀ زمينه‌‌ها که به معناي احيا و اقامۀ دين است و همچنين پرهيز از تفرقه و تشتت در مشترکات ديني، دو رکن مهم و معناگرايانه‌اي است که هم در بعد فردي انسان‌ساز و حيات بخش است و هم در بعد اجتماعي، جامعه ساز و تضمين کنندۀ‌ اتّحاد و يکپارچگي اهل ايمان و تشکيل دهندۀ «جبهۀ واحد مؤمنان جهان» است.

    در روزگار کنوني که خدعه‌ها و فريب‌هاي معنوي در اشکال گوناگون و جديد آن، جريان يافته است، معنويّت‌هاي دروغين نيز، رواج شاياني پيدا کرده و بر اساس آن سعي مي‌شود که انواعي از معناگرايي بريدۀ از خدا و دين، ترويج و تبليغ گردد. معلوم نيست معنويتي که تنها، دستاورد فکري بشر و پديد آمده در خلأ پروردگار و شريعت باشد، از چه ميزان و طرازي براي رهنمون شدن آدمي به کمال و سعادت ابدي و رهايي بخشيدن او از انحطاط روحي و رواني برخوردار است. قرآن کريم در اين باره تصريح مي‌کند که اعتقاد به پنج اصل مشترک بين اديان، بُن مايۀ ايمان و معنويت است و همۀ مؤمنان عالم بايد به اين اصول مشترک، ايمان داشته باشند و هرکس به اين اصول پنج‌گانه کفر ورزد، به راه بي‌نهايت گمراهي رفته است و نمي‌تواند به سر منزل سعادت و رشد و کمال معنوي دست يابد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذي نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعيداً» برابر اين آيۀ شريفه، خداوند و فرشتگان الهي و همۀ کتاب‌هاي آسماني و همۀ پيامبران خدا و روز واپسين و معاد، پنج اصل مشترک ايمان ورزي است و در حقيقت، گوهر واحد اديان خداوندي و مسير هدايت و سعادت آدمي را تشکيل مي‌دهند. اکنون چگونه مي‌توان معنويّتي را تصوّر نمود که در خلأ اين اصول اساسي و بريدۀ از ايمان به غيب، شکل گرفته باشد و سرنوشت انسان را به کمال و رشد، رقم بزند؟ بي‌شک مؤلّفه‌هاي معناگرايانه‌اي نظير اميد و آرامش و شادي و رضايت باطن و معناداري زندگي، برخورداري از زندگي اصيل و فهم و هضم تفاوت‌هاي خود با ديگران و رضا دادن به امور تغيير ناپذير و انضباط دروني داشتن و جدّي گرفتن زندگي و برخورداري از صداقت کامل و نظاير اين عناصر بااهميّت، جز در پرتو دين و دينداري، به دست نمي‌آيد و نمي‌توان اين مؤلّفه‌هاي معنوي را در عرصه‌اي بريدۀ از خدا و ايمان به غيب و در خلأ راهنمايي پيامبران، جستجو نمود.

    و امّا «عدالت» که دوّمين موضوع مورد بحث در همايش حاضر است، يکي از با اهميّت‌ترين و با فضيلت‌ترين مشترکات اديان توحيدي و يکي از اهداف واحد پيامبران خداست. آرمان بلندي که همۀ موحدان عالم  و بلکه همۀ انسان‌ها، فطرتاً به آن عشق مي‌ورزند و آن را گرامي مي‌دارند. به بيان عميق و دقيق قرآن کريم، انبياء الهي با سه ابزار بسيار مهم «بيّنات، کتاب‌هاي آسماني و ميزان سنجش حق از باطل» به سوي بشريّت روان شده‌اند تا زمينه‌اي را مهيّا و فراهم سازند که انسان، خود مجري قسط و عدالت باشد: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ» در اين آيۀ مبارکه، سخن از اين نيست که هدف واحد و مشترک پيامبران، وادار ساختن انسان به اقامۀ عدل و قسط است، بلکه سخن بر اين است که انبياء با سه وسيلۀ با اهميّت مبعوث شده‌اند تا مردم را به حدي از آگاهي و معرفت ديني و شعور انساني برسانند و به گونه‌اي آنان را تربيت کنند که انسان‌ها، خود، اجرا کنندۀ عدالت باشند و اين راه دشوار را با پاي خويش و نه با اجبار و اکراه و سيطرۀ ديگران، بپويند. و البته در ادامۀ آيه، سخن از ضمانت اجرايي اين هدف والا در برابر گردنکشان و طغيان‌گران مي‌شود که مانع اجراي قسط و عدل در صحنۀ حيات بشري هستند. دربارۀ مسألۀ عدالت، از منظرهاي گوناگون معرفت شناسانه و عمل گرايانه، سخن‌هاي بسيار گفته شده و مي‌شود. عدالت در ساحتِ توصيف و در مرحلۀ سخن، از وسيع‌ترين ميدان‌ها برخوردار است ولي به هنگام عمل و در صحنۀ اجراء، با کمترين اقبال و بختياري، روبروست، چرا که عدالت و قسط، حقّي است که به نفع هيچ شخص و گروهي، جريان نمي‌يابد مگر آنکه، براي آنها، مسئوليّتي سنگين هم به همراه مي‌آورد، چنانکه بر زيان هيچ شخص و گروهي نيز جاري نمي‌شود مگر آنکه، به همان اندازه به سود و نفع آنها جريان مي‌يابد، و به همن سبب چه بسا موارد بي‌شماري که به تعبير امام علي عليه‌السّلام که امام قسط و صداي بلند عدل و شهيد راه عدالت است، شنيدن حق و عرضه نمودن عدالت نيز به آميان، گران مي‌آيد: «فَإِنَّهُ مَنِ اسْتَثْقَلَ الْحَقَّ أَنْ يُقَالَ لَهُ أَوِ الْعَدْلَ أَنْ يُعْرَضَ عَلَيْهِ كَانَ الْعَمَلُ بِهِمَا أَثْقَلَ عَلَيْه‏» بدرستيکه کسي که شنيدن حق و يا عرضه داشتن عدالت به او، برايش مشکل و سنگين باشد، عمل به آن براي وي گران‌تر و گزاف‌تر خواهد بود. براي اقامۀ قسط و عدل و براي اينکه انسان، با پاي خود راه دشوار عدالت را بپيمايد و با رغبت و ميل، عدالت را هرچند بر زيان خود باشد، احياء و اجراء نمايد، هم آگاهي بخشي و فرهنگ سازي لازم است و هم تمرين و مجاهدت. اديان و آموزه‌‌هاي متعالي و مشترک آن در اين مسير، نقش روشن و جايگاهي برجسته دارند. سخن واحد و آموزۀ مشترک آئين‌هاي الهي و توحيدي، عدالت است و مبارزه با ظلم و ستم و طغيان و سرکشي عليه عدل و قسط و همۀ اديان بر اين معنا، اتّفاق نظر دارند که بايد اين روحيه، ابتدا در درون يکايک آدميان با تمرين و مجاهدت با نفس و شفقت بر خلق، تقويت گردد، تا انسان به حق و درستي بر عدالت، گردن نهد و آن راه به نفع خود و ديگران به شمار آورد.

    اميد است اين همايش و گفتگوهاي خردورزانۀ شما نمايندگان محترم اديان، به بارور شدن هرچه بهتر اين مباحث، کمک و مساعدت نمايد و زمينه‌هاي مساعدي را براي گسترش و توسعۀ عدالت و معنويّت در جامعۀ بشري فراهم سازد. از همۀ شما و از همۀ متصديّان محترم برگزاري اين نشست صميمانه تشکّر و تقدير مي‌کنم و سعادت و تأييدات همۀ شما را از خداوند قادر سبحان مسألت مي‌نمايم.

    والسّلام عليکم و رحمة الله و برکاته

    12 / بهمن / 1390

    حسين المظاهري

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365