حضرت زهرا«سلاماللهعليها» در «عالم جبروت»، یک تجلّی از جلوههای حضرت حق تبارک و تعالی
هستند؛ البته نه تجلّی خداوند با یک فعل و یا یک اسم و یا یک صفت، بلکه این تجلی
الهی، با همۀ اسماء و صفات، حتّی اسماء و صفات مستأثره و به صورت ذاتی و تامّه
بوده است. با بروز این تجلّی الهی در آینۀ عرش خدا، نور حضرت زهرا«سلاماللهعليها» پدیدار گشت؛
بنابراین در آینۀ عرش الهی، ذات و اسماء و صفات خداوندی، با سیمای منوّر و مطهّر
حضرت زهرا«سلاماللهعليها» متجلّی گردید.
این قوس صعودی، نزول
کرد و پا در عرصۀ این دنیا نهاد و به صورت یک انسان کامل در میان سایر آدمیان ظاهر
شد. اين انسان كامل، با تمام سختيها و
مرارتها، هجده سال در میان انسانها زندگی کرد و به مقامي رسيد که حجّت بالغۀ
الهی بر جميع خلائق و حجّت و اسوۀ حسنه براي همۀ معصومين«سلاماللهعليهم» گرديد. ايشان در این دنیا از
نظر علمی به مرتبهای قرار داشتند که «مصحف فاطمه»، را به عنوان ميراثي گرانبها
از خود به یادگار گذاردند. مقامات حضرت فاطمه«سلاماللهعليها» آنچنان بالاست که تواضع همۀ اهل عصمت را برانگيخته و قابل احصا نيست.
حضرت فاطمه«سلاماللهعليها»
نه تنها در عالم ناسوت و این دنیای مادی، مورد توجّه و احترام
خداوند، پیامبر و ائمّه«سلاماللهعليهم» بودند، بلکه در قوس صعودی خود پس از شهادت، یعنی در جهان آخرت و
قیامت نیز به وسیلۀ حوض کوثر مورد تکریم و تعظیم قرار میگیرند.
حقيقت كوثر، وجود مقدّس حضرت زهرا«سلاماللهعليها» است كه هركس جرعهاي از آن بنوشد، از هر عيب و
نقص ظاهري و باطني، تزكيه و تطهير ميشود و پس از آن، لياقت قرب الهي و بهشت خداي
سبحان را پيدا ميكند. در حقيقت تطهير و تزكيۀ اهل بهشت، مرهون آن وجودِ طاهرۀ
مطهرّه است. در دنيا نيز اگر یک جمله از زبان حضرت زهرا«سلاماللهعليها» صادر شود، مثل
جرعهای از آب کوثر، عالم و آدم را نورانی میکند و این جرعۀ نورانی اگر به دستان
مبارک ساقی کوثر، امیرالمؤمنین علی«سلاماللهعليه»
به کسی نوشانیده شود، انسانی کامل، پدیدار میگردد.
برگرفته از سلسله دروس اخلاق معظّمله